Direct naar artikelinhoud
FILM FEST GENT

Dit waren de vijf beste Film Fest Gent-films

De uitgesproken fotografische zwart-witstijl zet de emoties kracht bij in ‘Cold War'.Beeld RV

Hoe veel films we hebben gezien? Na twee weken op Film Fest Gent is onze filmredactie de tel kwijtgeraakt. Maar deze vijf meesterwerkjes zullen we nog lang onthouden. 

1. Cold War

Oscarwinnaar Pawel Pawlikowski (Ida, My Summer of Love) werd in Cannes al tot beste regisseur gekroond voor Cold War, en wat ons betreft is hij ook torenhoog favoriet om in Gent de hoofdvogel af te schieten met dit jazzy liefdesverhaal. Of hij daarin slaagt, weten we vanavond pas. De hyperelegante zwart-witfotografie lijkt uit een ander, mooier tijdperk te komen. Al maakt het tragische verhaal duidelijk dat de jaren 50 bepaald geen fijne periode waren voor wie in het communistische Polen woonde: de liefde tussen zangeres Zula en pianist Wiktor is de speelbal van de politieke context. Terwijl ze heen en weer flipperen tussen oost en west, wordt hun passie zwaar op de proef gesteld. Pawlikowski heeft aan 84 minuten genoeg om je hopeloos verliefd te doen worden op zijn hoofdrolspeelster Joanna Kulig, die de uitstraling van Jeanne Moreau en Léa Seydoux combineert.

Op 31 oktober in de bioscoop. 

2. Girl

Eerlijk: we worden er zelf een beetje moe van, telkens opnieuw die lofzang op Girl aanvatten. Maar we kunnen er niet omheen. “Een haast onmogelijk volmaakt debuut”, schreven we in onze recensie van het fel gehypete Girl. Moeten we nog meer zeggen? Lukas Dhont is pas 26, maar filmt met het kalme zelfvertrouwen van iemand die al decennia meedraait. Hoofdrolspeler Victor Polster, die op een haast ondraaglijk kwetsbare manier gestalte geeft aan de transgender Lara, is een ontdekking om u tegen te zeggen. En zelfs na ruim een halfjaar te worden bedolven onder lof, superlatieven en een internationale prijzenregen, blijft uw eerste ontmoeting met Girl er een waarvan u danig onder de indruk bent. Maak van die ontmoeting maar snel werk.

Nu in de bioscoop.

3. High Life

De fantastische soundtrack van Tindersticks-brein Stuart A. Staples alleen is al de moeite, maar er zijn nog veel meer redenen om High Life op groot scherm te ontdekken. Robert Pattinson en Juliette Binoche spelen vol dreiging en mysterie in dit Engelstalige debuut van de Franse Claire Denis (Chocolat), dat zich vrijwel integraal afspeelt op een aftands ruimteschip dat koers zet naar een zwart gat. De bemanning bestaat uit ter dood veroordeelde criminelen, wat de spanning aardig opdrijft – zeker omdat het personage van Binoche, dat op een occulte manier geobsedeerd is door vruchtbaarheid, vastberaden is om een kind te verwekken aan boord. Adembenemende cinematografie en een moeilijk doordringbare, maar eindeloos fascinerende plot maken van High Life een van de absolute toppers van deze Film Fest Gent-editie.

Nog geen Belgische releasedatum.

4. The Wild Pear Tree

Niet voor mensen met een kleine blaas, dit intieme epos van ruim drie uur. En ook niet voor mensen die graag hebben dat actie de plot vooruit stuwt. Maar die mensen missen wel een van de mooiste films van het jaar. Want Turks meesterfilmer Nuri Bilge Ceylan, die met Once Upon a Time in Anatolia en Gouden Palm-winnaar Winter Sleep al twee meesterwerken op de wereld losliet, snijdt ook nu diep in de ziel van zijn personages, én van de Turkse volksaard. De kans dat u hoofdpersonage Sinan (Dogu Demirkol) een toffe peer (pun not intended) vindt, is klein, maar iedereen kan zich ook wel een beetje herkennen in de jonge schrijver die zich mateloos ergert aan zijn vader, zijn familie en de inwoners van zijn achtergestelde plattelandsdorpje. De dialogen knetteren, de panoramische shots van het landelijke Turkije zijn van een bedwelmende schoonheid en de universele emoties die langzaamaan komen opborrelen, laten u niet onberoerd.

In 2019 in de bioscoop. 

5. The Favourite

Dit is met voorsprong het meest getikte kostuumdrama dat u ooit heeft gezien. Dat hoeft ook niet te verbazen, met Yorgos Lanthimos in de regiestoel. De gekke Griek perfectioneerde zijn gevoel voor humor met een hoek af in films als Dogtooth en The Lobster. Het verhaal van The Favourite – over twee hofdames (Emma Stone en Rachel Weisz) die strijden om de gunst van de ziekelijke Queen Anne (een heerlijk bipolaire Olivia Colman) – is iets klassieker dan we van Lanthimos gewend zijn, maar de film verrast nog altijd met totaal van de pot gerukte dialogen, botte wreedheid en absurde taferelen. Alleen al om te zien hoe Lanthimos zich een 18de-eeuws hofdansje voorstelt, wilt u deze film niet missen.

Op 9 januari in de bioscoop.