Tussen Zwolle en Emmen zijn in het eerste kwartaal van dit jaar ruim acht keer zoveel gevallen van overlast geregistreerd als in dezelfde periode vorig jaar.
Daarbij gaat het vooral om een toename van het rijden zonder geldig vervoersbewijs en het niet kunnen tonen van een identiteitsbewijs. Het aantal meldingen in de categorie zwartrijden en fouillering steeg van 37 in de eerste drie maanden van 2023 naar 331 in het eerste kwartaal van dit jaar.
De stijging is voor een belangrijk deel te verklaren doordat er niet langer al op het perron gecontroleerd wordt op dergelijke zaken. "Als daar mensen weggestuurd werden, werd dat niet geregistreerd. Nu komen zwartrijders in de trein terecht en lopen daar alsnog tegen de lamp", zegt een woordvoerder van Arriva tegen NU.nl.
Een grote bron van overlast zijn volgens de vervoerder de bewoners uit veilige landen van het asielzoekerscentrum in Ter Apel. Veel asielzoekers nemen de trein naar Emmen omdat ze bij het station de bus naar Ter Apel kunnen pakken.
Het aantal zogenoemde categorie A-incidenten steeg van tien naar twaalf. Dat zijn zaken die onder het strafrecht vallen, zoals mishandeling, bedreiging en diefstal. "Die stijging is niet significant te noemen. Bovendien zijn deze incidenten niet altijd gericht tegen ons personeel", gaat de woordvoerder van Arriva verder.
Extra geld voor boa's om overlast te beperken
Op het traject Zwolle-Emmen zijn de afgelopen jaren maatregelen genomen om de overlast te beperken, waaronder extra geld voor boa's en zogenoemde medewerkers Service en Veiligheid, die een boa-bevoegdheid hebben.
De inzet van die mensen op het perron en in de trein "ervaren de collega's als een fijne extra veiligheidsmaatregel", zegt de woordvoerder. "Sinds we vorig jaar deze maatregel hebben genomen, zien we een afname van agressie tegen personeel."