Direct naar artikelinhoud

Posters met verliefde stelletjes gaan Amsterdam sieren; uiteindelijk particulier initiatief

Amsterdam krijgt toch de door de vrouwenrechtenorganisatie Femmes for Freedom (FFF) gewenste postercampagne voor een vrije partnerkeuze. De campagne 'Celebrate Love' blijft uit handen van de gepolariseerde lokale politiek. FFF wil de posters ook in andere steden inzetten.

'Sommigen gingen meteen zoenen, andere knuffelen. Ze moesten zelf laten zien hoe ze intimiteit ervaren'
Beeld FFF

Maandag worden acht verschillende posters met verliefde stelletjes opgehangen in metrostations. 's Avonds wordt in debatcentrum De Balie 'de liefde gevierd', in aanwezigheid van de acht 'echte koppels' die voor de campagne op de foto durfden gaan.

Te zien zijn onder anderen een Turks-Nederlands man die een witte man kust, twee verliefde mannen met een Arabische achtergrond, een Joodse vrouw met een niet-Joodse man en andere gemengde stelletjes.

'Supermooi', zegt FFF-directeur Shirin Musa. 'Deze campagne is in no time ontstaan door een maatschappelijk initiatief.' Ze kreeg een mailtje van Mark Veenman van CS Digital Media, nadat de gemeente Amsterdam vorige maand de campagne had afgeblazen vanwege een 'te ruime begroting'. Veenman wilde wel met FFF in zee.

Voor het definitieve 'nee' van Amsterdam, was al politiek gedoe geweest over de campagne. Die was  'te heftig', zou Musa in eerste instantie op het stadhuis te horen hebben gekregen. Wellicht in reactie op de ophef die was ontstaan over de Rotterdamse posters. Daar had FFF vorig jaar mei de campagne gelanceerd in samenwerking met Leefbaar Rotterdam. De posters zouden bewust provocerend zijn, etnocentrisch, islamofobisch, racistisch.

De Amsterdamse D66-wethouder Simone Kukenheim (Diversiteit) ontkende dat in Amsterdam sprake was van politieke koudwatervrees. Ze zou met FFF om de tafel gaan om de campagne op de rails te krijgen, zei ze. Musa: 'Ik had er aanvankelijk een goed gevoel over, maar vorige maand werd ineens een financiële barrière opgeworpen.' Ze zegt 'behoorlijk wat geld' aangeboden te hebben gekregen van Forum voor Democratie, maar is op dat aanbod niet ingegaan.

Wat doen ze toch moeilijk in Amsterdam, dacht Veenman. Hij wilde FFF helpen de vrije liefde te propageren op een onomstreden manier. 'We zijn een relatief klein, maatschappelijk betrokken bedrijf met medewerkers van allerlei nationaliteiten', zegt hij. 'Ik vind het van belang dat alle mensen zichzelf kunnen zijn. Ook in de liefde.'

Deze campagne is in no time ontstaan door een maatschappelijk initiatief
FFF-directeur Shirin Musa
'Sommigen gingen meteen zoenen, andere knuffelen. Ze moesten zelf laten zien hoe ze intimiteit ervaren'
Beeld FFF
'Sommigen gingen meteen zoenen, andere knuffelen. Ze moesten zelf laten zien hoe ze intimiteit ervaren'
Beeld FFF

Een creatief team van CS Digital Media ging met FFF op zoek naar een oncontroversieel motto. Veenman: 'Het werd Celebrate Love. Daar kan niemand op tegen zijn.' De posters zijn vormgegeven in de sfeer van de jaren zeventig. Musa: 'Om uit te stralen dat we, anno 2018, de idealen van die tijd opnieuw moeten bevechten.'

Zonder politieke drempels ging het proces razendsnel, zegt Musa. Afgelopen maandag was de fotoshoot. Musa: 'Fotograaf Ahmet Polat kwam zondag teruggevlogen uit Amerika. Hij stond te fotograferen met een jetlag.'

Polat, die in 2015 Fotograaf des Vaderlands was, is de  zoon van een Turks-Nederlandse vader en een katholieke Nederlandse moeder. 'Die hebben ook zelf hun partnerkeuze kunnen maken, zijn getrouwd met steun van de familie', zegt hij. 'Het is nu allemaal zo gepolariseerd, dat ik bang ben dat steeds meer mensen niet meer kunnen trouwen met degenen van wie ze houden.'

'Sommigen gingen meteen zoenen, andere knuffelen. Ze moesten zelf laten zien hoe ze intimiteit ervaren'
Beeld FFF
'Sommigen gingen meteen zoenen, andere knuffelen. Ze moesten zelf laten zien hoe ze intimiteit ervaren'
Beeld FFF

De nieuwe campagne moest genuanceerd zijn, vond Polat: 'We willen ook tederheid en intimiteit laten zien.' Hij heeft de stelletjes gefotografeerd in hun eigen comfortzone. 'Sommigen gingen meteen zoenen, andere knuffelen. Ze moesten zelf laten zien hoe ze intimiteit ervaren. Het mocht geen geforceerde shoot zijn.'

Op de posters ontbreken Amsterdamse symbolen. FFF kan ze ook in andere steden inzetten en hoopt vanaf nu van het politieke gekrakeel verlost te zijn, dat overal ontstond. Niet alleen in Rotterdam en Amsterdam werden politieke barrières opgeworpen, zegt Musa.

De Haarlemse D66-wethouder Jur Botter leek zich in allerlei  bochten te wringen om te voorkomen dat de FFF-posters in de stad zouden worden opgehangen. Vorige week tijdens het raadsdebat wees Butter op de grootschalige vernielingen van abri's met posters van het merk Suit Supply met zoenende homo's. Hij wilde dergelijke commotie voorkomen en ging peilen bij de plaatselijke moskee peilen of er draagvlak zou zijn voor de FFF-posters. Daar kreeg hij er de handen niet voor elkaar, zei hij, tot ontsteltenis van SP, VVD, CDA, Hart voor Haarlem en zijn eigen partij. Donderdagavond werd alsnog een motie aangenomen voor het ophangen van FFF-posters in Haarlem. Zonder de steun van GroenLinks en PvdA.

'Sommigen gingen meteen zoenen, andere knuffelen. Ze moesten zelf laten zien hoe ze intimiteit ervaren'
Beeld FFF
'Sommigen gingen meteen zoenen, andere knuffelen. Ze moesten zelf laten zien hoe ze intimiteit ervaren'
Beeld FFF

Musa: 'Ook in Vlaardingen was er verzet. De lokale partij Ons Vlaardingen had het college om de onze posters gevraagd en kreeg nul op het rekest. De partij is een crowdfunding actie begonnen.'

De Celebrate Love posters kunnen van de FFF-site worden gedownload, geprint en overal in het land worden opgehangen. Musa: 'Maandag gaat al een groepje vrouwen in Amsterdam de straat op om ze daar te verspreiden.

'Sommigen gingen meteen zoenen, andere knuffelen. Ze moesten zelf laten zien hoe ze intimiteit ervaren'
Beeld FFF
'Sommigen gingen meteen zoenen, andere knuffelen. Ze moesten zelf laten zien hoe ze intimiteit ervaren'
Beeld FFF