Onderzoek Sciensano toont aan: “Ook lage alcoholconsumptie verhoogt sterftekans”

© Getty Images/PhotoAlto

Uit recent onderzoek van gezondheidsinstituut Sciensano blijkt dat ook een lage alcoholconsumptie de sterftekans verhoogt. Sciensano heeft becijferd dat drie procent van de sterfgevallen in België gelinkt is aan alcohol. Dat zijn meer dan tien overlijdens per dag.

mtm
Bron: BELGA

Niet alleen zware drinkers lopen meer risico, maar ook mensen die regelmatig of slechts af en toe alcohol drinken. Volgens Sciensano is sinds 2013 het aantal alcoholgerelateerde sterfgevallen met veertien procent gestegen.

“Er bestaat geen niveau van alcoholgebruik dat gezond is”, zegt Brecht Devleesschauwer, epidemioloog bij Sciensano. “Alcohol is altijd een risicofactor voor veel ernstige ziekten, zoals kanker, hart- en vaatziekten en leveraandoeningen. Naast de directe gevolgen van alcoholverslaving, zijn ook dikkedarmkanker en levercirrose belangrijke aandoeningen die leiden tot overlijden bij alcoholgebruikers in België”, klinkt het.

LEES OOK. “Het kan ook spannend zijn zonder alcohol”: Klaartje deelt tips voor Tournée Minérale met sommeliers van Hert en The Jane

Sciensano merkte ook regionale verschillen. In het Waals en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest liggen de alcoholgerelateerde sterftecijfers hoger dan in het Vlaams Gewest.

Sciensano is dan ook vragende partij voor nationale maatregelen. Zo moet de beschikbaarheid, reclame en minimumleeftijd voor de aankoop van alcohol gereguleerd worden. Volgens Sciensano remt de alcoholindustrie dat soort initiatieven. Het gezondheidsinstituut onderzoekt nu ook de invloed van die industrie op het Belgische beleid.

“Nog amper dagelijkse drinkers onder 35 jaar”

Katleen Peleman, directeur van het Vlaams expertisecentrum voor alcohol en andere drugs (VAD), deelt die bezorgdheid. Volgens Peleman is het vaak nog moeilijk om geen alcohol te drinken. “Mensen grijpen snel naar alcohol om iets te vieren”, klinkt het. “Ook moet je nog te vaak nee zeggen tegen alcohol.”

Het VAD benadrukt het belang voor een algemeen alcoholbeleid, dat zich richt op iedereen en niet enkel op verslavingen. “De alcoholindustrie wil ons doen geloven dat de meeste mensen verstandig kunnen omgaan met alcohol, en wil dus geen strenger beleid voor iedereen”, zegt Peleman.

Of die norm van tien eenheden per week nog te hoog ligt, vindt ze een zinvolle vraag. “Het is zeker niet zo dat tien glazen per week gezond is. Alcohol is nooit gezond, maar als iemand meer dan tien alcoholeenheden per week consumeert stijgen de risico’s aanzienlijk. Met die richtlijn willen we mensen die regelmatig alcohol drinken, aanmoedigen om onder de tien standaardglazen te blijven”, zegt Peleman nog.

Het VAD merkt wel dat er de laatste tijd een kentering aan het gebeuren is. “Het aanbod aan alcoholvrije alternatieven is sterk uitgebreid en de jongere generaties drinken minder. Dat vinden wij een zeer positieve evolutie. Onder de 35 jaar zijn er nog amper dagelijkse drinkers.”

Het interfederaal plan, dat werd opgesteld om het schadelijk gebruik van alcohol te beperken, volstond niet volgens het VAD. “Dat plan was een gemiste kans. We vragen dan ook aan de toekomstige regering om werk te maken van een nieuw plan”, zegt Peleman nog. Concreet vraagt het VAD om alle alcohol te verbieden onder 18 jaar, meer sensibilisering en om alle reclame voor alcohol aan banden te leggen. “We willen ook iedereen die alcohol drinkt, aanmoedigen om deelname aan Tournée Minérale te overwegen”, concludeert Peleman.

Raad voor Reclame: “Totaalverbod werkt alleen stigmatiserend”

De Raad voor Reclame is geen voorstander van een totaalverbod op alcoholreclame. “Een totaalverbod op alcoholreclame werkt alleen maar stigmatiserend”, zegt voorzitter van de raad Marc Frederix donderdag.

Een verbod ziet de Raad voor Reclame niet zitten. De raad wil graag een betere samenwerking tussen alle betrokken actoren en neemt het Nederlandse model als voorbeeld. In Nederland werd de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) opgericht.

“We willen als sector graag meewerken aan een initiatief waarbij alle betrokkenen samenwerken”, zegt Frederix. “Zo willen we met de industrie samenwerken met gezondheidsinstituten zoals Sciensano, maar ook met bijvoorbeeld een stichting als Kom op tegen Kanker, voetbalkantines, cateringbedrijven en studentenverenigingen. Zo gebruiken we ieders expertise. Dat om de bewustwording te vergroten en te kijken naar oplossingen”, klinkt het.

Ook hebben de reclame-, media- en alcoholsector al verschillende maatregelen vastgelegd in een convenant, een soort overeenkomst, om de reclame beter te reguleren. Zo is het sinds 1 januari 2025 verboden om reclame te maken voor alcohol op Snapchat en Tiktok, maar ook in de buurt van scholen. Die overeenkomst werd gesloten tussen onder andere de Raad voor Reclame, de Belgische Brouwersfederatie, Comeos en de horecafederaties.

“Het moet sociaal aanvaardbaar worden om mensen te wijzen op de risico’s, maar met het vingertje wijzen werkt alleen maar stigmatiserend”, gaat Frederix verder. Een totaalverbod op alcoholreclame zou de gevaren van alcohol niet indijken. “Het is beter om een goede communicatie te hebben, dan om er gewoon niet over te communiceren”, besluit Frederix.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen
brand: nb
Change brand: NB GVA HBVL DS
Iedere ochtend het nieuws uit jouw buurt, binnen- en buitenland?
Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en ontvang iedere ochtend het nieuws uit jouw buurt, binnen- en buitenland.
Door je in te schrijven voor deze nieuwsbrief zijn de privacyverklaring en de gebruiksvoorwaarden van toepassing.