Vermoeide reizigers
Decennialang bepaalden sigarettenmerken het aanzien van de autoracerij. Zij waren hoofdsponsors van de Formule 1. Diverse renstallen beschilderden hun machines in de stijl van pakjes sigaretten. Tot in 2006 de tabaksindustrie als sponsor verbannen werd door álle sportbonden. En nu rijdt Max Verstappen, ’s lands snelste coureur ooit, voor een team dat zelfs de naam draagt van een zogenaamde energydrink: Red Bull.
Benzinestations zijn daar blij mee, net als met hun rek rookwaar. Op één blikje energy zit de winstmarge van een volle tank brandstof. En: haastige automobilisten zijn de geknipte doelgroep. Wie na een slopende dag nog een etappe voor de boeg heeft, kan kiezen: een pilotenslaapje op de parkeerplaats, of een shot energy achteroverslaan. Een historische parallel, want het ingrediënt taurine werd voor het eerst toegepast om Japanse piloten op te peppen tijdens lange vluchten.
Voor kinderen en pubers is dit grote-mensen-goedje ronduit ongezond. Kinderartsen waarschuwen daar al jaren voor. Energydrankjes staan stijf van de calorieën (terwijl obesitas een volksziekte is), en bevatten daarnaast een straffe dosis cafeïne. De concentratie is niet schokkend voor een volwassen, geroutineerde koffieleut. Maar een kind dat één blikje energy leegt, krijgt een oplawaai die vergelijkbaar is met een volle kan koffie. En dan te bedenken dat er kinderen zijn die op één dag meerdere doses innemen; in de supermarkten nabij scholen gaan de blikjes nog sneller over de toonbank dan bij de benzinestations.
Kinderartsen zeggen dat ze steeds vaker jongeren in hun spreekkamer krijgen die last hebben van rusteloosheid, hartritmestoornissen en slaapproblemen. Oorzaak: onmatige consumptie van energydrink. Staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid handhaaft desondanks het motto van zijn voorgangers: de ouders zijn verantwoordelijk. Dat is mooi makkelijk, als ouders niet weten of hun kind zich in de pauzes voltankt bij de buurtsuper, en ook niet weten hoe ze dat kunnen voorkomen. Waarom geen verkoopverbod aan jongeren onder de 18, op dranken waaraan kunstmatig pepmiddelen zijn toegevoegd? Waarom communiceert zo’n bewindsman niet wat z’n échte bezwaren zijn tegen verkoopregulering? Met een verbod op verkoop aan kinderen draag je een gezondheidsnorm uit, die met geen voorlichting of etiketten te evenaren valt.
Een onderbelichte vraag intussen, is waarom kinderen zo om energy verlegen zitten. De reclame en de kudde kunnen niet hun enige trek- en drijfveren zijn. Lopen de school- en reistijden te veel vóór op hun puberale bioritme? Wat maakt, dat ze vaak zo vermoeid zijn als een handelsreiziger na uren achter het stuur?
de mening van het Nederlands Dagblad