Prepaid-energie moet wanbetaling stoppen
Amsterdam
De prepaid-energiedienst is een idee van de energiebedrijven Greenchoice en Nuon en netbeheerders Alliander, Stedin en de Energiebank Nederland. In de proef krijgen vijftig huishoudens in Rotterdam en Arnhem een kastje naast hun slimme meter. Via de onlinebetaaldienst iDeal kunnen zij hun energietegoed inkopen. Raakt het tegoed op, dan worden de deelnemende gezinnen gewaarschuwd met sms’jes en mails. Kopen zij nog steeds geen tegoed, dan wordt de energietoevoer op afstand uitgezet. Als de huishoudens later alsnog tegoed bijkopen, doet het gas en licht het binnen een minuut weer.
Zowel energiebedrijven en netbeheerders als huishoudens hebben in theorie profijt van het systeem. Klanten die al diep in de schulden zitten, krijgen niet nog grotere geldzorgen. Het tijdelijk uitzetten van de energietoevoer is bovendien een minder drastische maatregel dan het helemaal afsluiten van de energie. De energiebedrijven blijven op hun beurt niet met oninbare schulden zitten en hoeven geen geld te besteden aan deurwaarders, terwijl de netbeheerders niemand hoeven te sturen om de energie af te sluiten. Werkt de energiedienst ook in de praktijk, dan komt er mogelijk een vervolg.
Jaarlijks dreigt afsluiting van de energietoevoer voor 90.000 tot 100.000 Nederlandse huishoudens. Voorlichtingsorganisatie Nibud is overwegend positief over de proef met de prepaid-energietegoeden ‘We juichen het altijd toe als organisaties meedenken over hoe consumenten meer grip op hun portemonnee kunnen krijgen’, zegt woordvoerder Karin Radstaak. ‘Dus we zijn benieuwd hoe dit gaat uitpakken.’ De prepaid-energiedienst moet wel een vrijwillige keuze blijven, stelt Radstaak. ‘Dat lijkt ons wel een voorwaarde. Bij een mobiele telefoon kun je ook kiezen tussen prepaid en abonnement.’
Met de prepaiddienst keert de zogeheten gaspenning terug in een modern jasje. Tot in de jaren zestig kochten veel Nederlanders hun warmte in huis door dat muntje in een speciale muntmeter in hun meterkast te stoppen. <