Direct naar artikelinhoud
Sociale media

Het sleuteljaar voor Facebook: “Vreemd dat niet meer mensen hun account afsluiten”

Tim VerheydenBeeld ISOPIX

Al vijftien jaar deelt u op Facebook lief en leed met de buurvrouw, uw moeder en vrienden die u sinds mensenheugenis niet meer hebt gezien. Maar de techgigant bevindt zich de laatste maanden in een storm, met schandalen over datalekken en schendingen van de privacy. Hoe moet het verder? VRT-journalist Tim Verheyden zoekt het uit in het driedelige Facebook en ik.

Tim Verheyden: “Facebook is een briljante marketingmachine met 2,3 miljard gebruikers, maar het blijft ‘maar’ een app op je telefoon. Google zet ook in op software en hardware, en die switch maakt Facebook nu pas. 2019 is bovendien het jaar waarin Mark Zuckerberg de perceptie moet zien te keren na de schandalen over datalekken en gelobby. Als Facebook een houdbaarheidsdatum heeft, zal dat de volgende maanden blijken.”

‘Als Facebook een houdbaarheidsdatum heeft, zal dat de volgende maanden blijken’

Ik heb niet de indruk dat veel mensen hun Facebook-account afgesloten hebben.

“Dat vind ik erg vreemd. Mensen zeggen me weleens: ‘Ik heb niets te verbergen. Over mij mogen ze alles weten.’ Maar daar gaat het niet om, wel om het feit dat Facebook 24 uur per dag meekijkt bij alles wat we doen. Als iemand anders dat twee minuten zou doen, worden we gek, maar Facebook mag dat. Het bedrijf weet zóveel over jou dat je het amper kunt bevatten. Je praat over één of ander product in een chatbox, en even later krijg je er op je tijdlijn reclame van te zien.

“Facebook zweert bij hoog en laag dat het ons niet afluistert, maar soms krijg je toch de indruk van wel. Daarom hebben we een afluistertest gedaan in een steriele omgeving.”

Vijftien jaar geleden zei Mark Zuckerberg dat Facebook de sociale cohesie zou versterken. Is dat gelukt?

“Ik denk van niet. Facebook moest een plek worden waar we met zo veel mogelijk meningen in contact zouden komen, maar vandaag zitten we meer dan ooit in de loopgraven: links tegen rechts, vleeseters tegen vegetariërs, blank tegen zwart... Genuanceerde meningen komen amper nog aan bod. Dat heeft Facebook graag: hun model moet het van woede hebben. De algoritmen pushen verontwaardigde berichten zodat ze meer gedeeld worden en er meer op wordt gereageerd. En de gebruikers gaan erin mee. Je ziet mannen met vrouw en kind op hun profielfoto poseren, maar in hun reacties overschrijden ze alle grenzen.”

‘Genuanceerde meningen komen amper nog aan bod. Dat heeft Facebook graag: hun model moet het van woede hebben’

Hoe zit het met jouw Facebook-profiel?

“Ik zit nog altijd op Facebook, want de technologie is té intrigerend. Maar ik ben wel voorzichtig. Ik plaats zelden iets op mijn pagina en ik heb de locatie en de gezichtsherkenning uitgeschakeld. En toch weet Facebook nog altijd waar ik me bevind, omdat het de gezichten scant van de mensen met wie ik op de foto sta.”

Heb je geprobeerd Mark Zuckerberg te spreken?

“Ja, maar ik ben in Silicon Valley niet verder geraakt dan het bekende bord met de duim. Na vijf minuten hing de security al zenuwachtig rond mij. Ik had uiteraard lang op voorhand een interview aangevraagd, maar er was geen enkele woordvoerder beschikbaar. Ze hadden het te druk met nepnieuws te bestrijden, denk ik.” 

Facebook en ik, Canvas, maandag 21 januari, 21.20

©Humo