Amper 2 op de 10 werknemers in de ouderenzorg zeggen dat er dagelijks genoeg personeel is in hun woonzorgcentrum
JH

Personeelstekort in ouderenzorg: "We moeten soms kiezen of we iemand de volledige zorg geven of het wat sneller doen"

Amper twee op de tien werknemers in de ouderenzorg zeggen dat er dagelijks genoeg personeel is in hun woonzorgcentrum, zeven op de tien ervaren een te hoge werkdruk.  Dat blijkt uit een bevraging van ACV Puls. Volgens de vakbond komt de kwaliteit van de zorg in gevaar, en is er een grote impact op het welzijn van het personeel. Een verpleegster getuigt.

Volgens de christelijke vakbond ACV Puls is er in alle afdelingen van de ouderenzorg dringend meer personeel nodig: van verpleeg- en zorgkundigen tot logistiek en ondersteunend personeel. In een bevraging bij 1.800 werknemers zeggen maar twee op de tien dat er dagelijks genoeg personeel is.

Zeven op de tien werknemers rapporteren een te hoge werkdruk, waarbij 72 procent aangeeft dat ze altijd of vaak te veel taken hebben tijdens hun dienst. Overwerken is dan ook schering en inslag. Daarnaast moeten ook geregeld andere werknemers, zoals kinesisten of ergotherapeuten, bijspringen in de zorg. Maar dat zet dan weer hun eigen taken onder druk.

Keuzes maken

Ook Paulien Dombrecht, verpleegster in woonzorgcentrum Amphora in Wingene kan meespreken over de werkdruk. "De job is supermooi, maar loodzwaar. Je zou je soms in vieren moeten kunnen delen. Daardoor moeten we soms keuzes maken: geven we hier de volledige zorg of doen we het vandaag wat sneller? We combineren ook verschillende kamers: we halen één persoon uit bed en terwijl die op het toilet zit, haasten we ons naar een andere kamer."

De zorg is zwaarder geworden, maar het aantal personeelsleden is niet mee gestegen

Paulien Dombrecht, verpleegster in woonzorgcentrum Amphora in Wingene

Ze kaart ook aan dat de zorg voor de bewoners zwaarder en complexer geworden is dan vroeger, onder meer door hun hogere leeftijd. "Sommige mensen moeten we zelfs met zijn tweeën verzorgen. De zorg is zwaarder geworden, maar het aantal personeelsleden is niet mee gestegen."

Daardoor is er nog amper tijd voor een babbel, iets waar zowel de bewoners als personeelsleden het moeilijk mee hebben, vertelt Paulien Dombrecht. "Soms weet je dat iemand zich niet goed voelde en nood had aan een luisterend oor. Op weg naar huis besef je dan dat je dat niet hebt kunnen bieden. Dat houdt je bezig."

Mentale impact

Net zoals Paulien werken er heel veel gedreven mensen in de sector, vertelt Bart Thys van ACV Puls. 41 procent van de bevraagden verklaart dat ze de ouderen vaak of altijd de nodige zorg kunnen bieden.

Volgens Thys is dat eigenlijk te weinig. "Maar als je ziet hoe hoog de werkdruk is en hoe vaak zij overwerken, is 41 procent nog behoorlijk goed. Dat toont aan dat de meeste werknemers heel erg inzitten met hun bewoners en heel professioneel ingesteld zijn. Maar ondanks die inzet staat de kwaliteit van de zorg wel op het spel.."

Door de hoge werkdruk begin je thuis te twijfelen of je wel alles gedaan hebt

Paulien Dombrecht, verpleegster in woonzorgcentrum Amphora in Wingene

En het heeft ook een impact op het personeel zelf, vertelt Dombrecht. "Je bent er ook na het werk nog mee bezig.  Soms begin je thuis te twijfelen of je wel alles hebt gedaan of moet je nog dingen doorbellen die je vergeten bent." Die impact op het welzijn van de werknemers blijkt ook uit de bevraging. Maar 13 procent heeft na de werkdag nog energie over en 46 procent gaat vaak ziek naar het werk.

ACV Puls wil dat er meer geïnvesteerd wordt in opleidingstrajecten voor jongeren en zij-instromers. De lonen en arbeidsomstandigheden moeten ook beter, en tot slot moet de verouderde personeelsnormering herzien worden, zodat er meer personeel per bewoner ingezet kan worden. 

Meest gelezen