Direct naar artikelinhoud
autosport

Vandoorne gaat elektrisch en ruilt formule 1 voor formule E

Stoffel Vandoorne.Beeld EPA

Na twee mentaal slopende seizoenen bij McLaren was Stoffel Vandoorne op zoek naar een verse lucht. Wel, onze landgenoot komt straks uit in de formule E. Hij zal er mee elektrische wagens promoten.

Wat een poos geleden al uitlekte, is nu officieel: Stoffel Vandoorne (26) ruilt de formule 1 voor de elektrische formule E. De man die ons land twee seizoenen vertegenwoordigde op het hoogste niveau komt daarmee in een heel andere wereld terecht, in niets te vergelijken met formule 1. Minder snel, minder neerwaartse druk en vooral elektrisch in plaats van een verbrandingsmotor. Formule E is niet geliefd bij puristen en wordt vaak omschreven als iets dat eigenlijk geen 'autosport' is. Geen lawaai, geen beleving: het zijn de vaakst gehoorde kritieken.

Wie iets zoekt dat vergelijkbaar is met formule 1, of zelfs opstapklassen als F3, blijft inderdaad op zijn honger in de FE. Maar eigenlijk is dat geen punt. Formule E is immers geen klassieke autosport. De bestaansreden van deze discipline, die straks aan haar vijfde seizoen begint, schuilt in promotie voor de elektrische auto.

Het concept van de mensen achter het kampioenschap is slim bekeken: ze trekken grote automerken (Audi, Jaguar, DS, BMW, straks ook Mercedes) aan omdat die de komende jaren hun elektrisch gamma moeten uitbouwen en promoten. Instappen in het kampioenschap kun je morgen al, want iedereen rijdt met dezelfde auto. En vooral: dankzij die reuzen uit de autowereld is er geld genoeg, wordt het kampioenschap stevig gepromoot en worden de coureurs goed betaald.

De formule E, waarin opvallend veel gewezen F1-coureurs rijden (Massa, D'Ambrosio, Di Grassi, Vergne...) trekt ook niet naar klassieke circuits, maar 'verkoopt' de races aan wereldsteden zoals Parijs, Rome of New York. Daar worden tribunes opgetrokken voor een publiek dat niet meteen fanaat is van autosport, maar best weleens wat wil beleven tijdens het weekend. Inderdaad, misschien wel het nieuwe autosportmodel voor de toekomst.

‘Dit eerste seizoen is een leerproces. En neen, ik denk niet dat het gemakkelijk wordt’
Stoffel VandoorneCoureur voor HWA (Mercedes)
De elektrische bolides van HWA Racelabs, het toekomstige team van Vandoorne, werden gisteren voorgesteld in Duitsland.Beeld rv

"Ik ben net als mijn teamgenoot Gary Pfaffett nieuw in formule E", reageert Vandoorne, die dit jaar wel nog vier GP's afwerkt in de koningsklasse F1. "Dit eerste seizoen wordt dus een leerproces. En neen, ik verwacht niet dat het makkelijk wordt. Ik ben wel supertevreden om aan deze nieuwe uitdaging te beginnen."

Voor Vandoorne is formule E vooral een kans om zijn carrière terug op het juiste spoor te krijgen, nadat hij twee jaar alleen maar kommer en kwel geserveerd kreeg bij McLaren. Hij kreeg daar nooit de kans om zijn ware talent om te zetten in prestaties en werd helemaal weggedrumd door zijn politiek gewiekste teamgenoot, Fernando Alonso.

Nog hoop op F1

"Ik heb nood aan verse lucht", liet Vandoorne zich een paar weken geleden ontvallen. Die krijgt hij nu. Meegenomen: Vandoorne blijft in contact met de formule 1, aangezien zijn team HWA volgend jaar al opgaat in Mercedes. Heel wat protagonisten in de formule 1 geven on en off the record toe dat het eigenlijk niet kan, geen plaats meer voor een coureur als Vandoorne. Om maar te zeggen: je weet maar nooit tot wat deze carrièreswitch leidt.

De eerste race van seizoen 2018-2019, dat bestaat uit twaalf weekends, is gepland op 15 december in het Saudi-Arabische Riyad. Een Belgische manche staat niet op de kalender.