Xinhua News Agency.All Rights Reserved

Goedkope elektrische auto van BYD dreigt Europese markt te ontregelen

De lancering op de Europese markt van een elektrische auto onder de 20.000 euro van het Chinese merk BYD, dreigt lokale constructeurs het gras voor de voeten weg te maaien. Toch pleit de sector niet voor invoerheffingen, zoals in de Verenigde Staten. "Wij denken niet dat protectionisme ons op de lange termijn een uitweg uit deze concurrentie zal bieden."

Vorige maand kondigde BYD aan dat het in de loop van volgend jaar zijn kleine elektrische hatchback Seagull op de Europese markt zou introduceren. De verkoopprijs zou onder de 20.000 euro liggen. De topman van de Amerikaanse bouwer van elektrische auto's Tesla, Elon Musk, waarschuwde eerder al dat BYD andere constructeurs "zo goed als slopen" zonder handelsbelemmeringen.

In de Verenigde Staten reageerde president Joe Biden al door de invoerrechten op Chinese e-auto's te verviervoudigen. Ook de Europese Commissie voert een onderzoek naar de Chinese elektrische-auto-industrie wegens illegale overheidssubsidies. Dat zou al vanaf juli kunnen leiden tot een verhoging van de Europese invoerheffingen.

Maar de Europese constructeurs zelf zijn geen vragende partij voor zo'n ingreep. Onder meer de Duitse constructeurs BMW en Volkswagen (onder andere VW, Audi, Porsche en Skoda) spraken er zich al tegen uit, net als autoconcern Stellantis (onder andere Citroën, Peugeot en Fiat). "Wij denken niet dat protectionisme ons op de lange termijn een uitweg uit deze concurrentie zal bieden", zei Stellantis-CEO Carlos Tavares vorige week nog.

Meer dan bijvoorbeeld Amerikaanse spelers zijn Europese - en dan met name Duitse - autobouwers afhankelijk van de Chinese markt en zijn ze dus blootgesteld aan mogelijke Chinese vergeldingsmaatregelen. Dat die zouden volgen, bleek gisteren nog: de Chinese kamer van koophandel in de Europese Unie kreeg naar eigen zeggen van "insiders" te horen dat Peking invoerheffingen tot 25 procent voorbereidt op de invoer van zowel Amerikaanse als Europese auto's.

Bovendien bouwt BYD in Hongarije een fabriek voor elektrische auto's en de Europese topman Michael Shu zei eerder deze maand nog dat de constructeur in 2025 een tweede Europese productiesite zou overwegen. Op die manier zwakken de effecten van mogelijke hogere Europese importtarieven ook af.

Meest gelezen