© REUTERS

Sprinter Olav Kooij opent zijn teller in Giro nadat Tadej Pogacar alsnog een derde massaspurt forceerde

Olav Kooij heeft zijn allereerste ritzege in zijn allereerste grote ronde beet. De Nederlander was in Napels net iets sneller dan paarse trui Jonathan Milan. De pineut van de dag was de solerende Jhonatan Narvaéz die in extremis nog overrompeld werd door de snelste mannen van deze Giro.

Hugo Coorevits

Roze trui: Tadej Pocar (Slo)

Paarse trui: Jonathan Milan (Ita)

Blauwe trui: Tadej Pogacar (Slo)

Witte trui: Cian Uijtdebroeks

Hoe kwam de zege tot stand?

In de derde massaspurt van deze Giro. Uiteindelijk was de etappe dik twintig meter te lang. Door de ongelofelijke inspanning van Tadej Pogacar in functie van Juan Sebastian Molano werd het geen tweede zege van Jhonatan Narvaéz, maar werd het Olav Kooij die op het juiste moment uit de slipstream kwam van Jonathan Milan. Zaterdag verloor hij Laporte als lead out, maar in de vorm van de ‘Reus van Buja’ had hij de perfecte lead out.

Het werd in het achterland van Napels een meeslepende finale met alweer Julian Alaphilippe als de rode draad. Hij kreeg zijn 21-jarige landgenoot Ewen Costiou (Arkéa-B&B) mee. Maximaal kregen ze een halve minuut voorsprong tegen het jagende peloton. Hoe Andrea Pietrobon en Ken Vermaerke zich ook weerden, ze kregen de twee vluchters niet, maar die tegenaanvallers waren wel een rode lap voor het peloton dat te allen prijze een derde massaspurt wou. Ze werden op 14 km van de finish ook terug opgeslokt.

Julian Alaphilippe schudde Costiou op de laatste knik (9,4 km) van zich af en speelde alles of niets. Het werd al een derde keer deze Giro niets, want op die laatste helling vloog Jhontan Narvaéz over de Fransman heen in een helse finale waarin o.a. Martin Marcellusi weggleed over de gladde straten van Napels. Jan Tratnik organiseerde mee de achtervolging op de ontketende Zuid-Amerikaan.

Wat gebeurde er vooraf?

Het werd een enorm saaie aanloop naar die bochtige en bergachtige laatste veertig kilometer. We kregen vanaf de start een koppelaanval met Andrea Pietrobon, de onverwachte derde van Lucca, en Mirco Maestri. Het peloton liet de twee van Polti-Kometa betijen, maar Alpecin-Deceuninck ging al snel in controle-modus. Op 150 km van het einde was de voorsprong 3’35”. In het peloton waren er dan wat schijnmanoeuvres, maar telkens zat een storende schakel van Kaden Groves’ ploeg op het wiel. Op 100 km van de streep was de voorsprong nog 1’33”. Pietrobon hield er alvast de leiding in het Fuga-klassement aan over. Dat is een nevenklassement voor de renner die de meeste kilometers voorop rijdt. Op 75 km was de voorgift 1’41”, met andere woorden: het koppel van de ploeg van Ivan Basso werd doorlopend in het vizier gehouden. Op 38,3 km lagen de twee nog één minuut voorop. De finale begon goed op 26,8 km toen Julian Alaphilippe op de puist van Baia in de aanval trok. Hij zat in een wip bij de twee vluchters, samen met Nicola Conci, Ken Vermaerke, Lewis Askey en Ewen Costiou. Maar Lidl-Trek begon de jacht met maar liefst zeven man. Ook al reden de zeven vluchters vol rond.

Wat deden de favorieten?

Geraint Thomas viel op een kleine zestig kilometer van de streep na een rotonde samen met Maximilian Schachmann en werd opgewacht door twee ploegmaten. Op 52 km van de streep zat de Welshman opnieuw voorin. Maar qua stand bleef alles wat het was.

Wat deden de Belgen?

Jimmy Janssens was opnieuw de controleur van Alpecin-Deceuninck en zette zich al snel aan de leiding van het peloton om de twee Italianen geen megavoorsprong te laten nemen.

Tim Merlier (Soudal – Quick-Step) had nog veel last van de lies na zijn val van vrijdag in de tijdrit. De laatste veertig kilometer liet hij het lopen, samen met o.a. Fabio Jakobsen.

Toch won de Wortegem-Petegemnaar achter de twee aanvallers de eerste tussenspurt in Mondragone (km 132,3) vóór Milan, Kooij en Groves. Hij sprokkelde zes punten voor de maglia ciclamino die stevig rond de schouders van Jonathan Milan hangt. In de Intergiro verloor Merlier dan opnieuw van Groves terwijl Milan noch Kooij meesprintten.

Fabio Van Den Bossche reed zich volledig leeg om de achterstand op de Franse tandem Alaphilippe-Costiou tot de orde te roepen.

Jasper Stuyven was samen met Edward Theuns en Simone Consonni de man die alles probeerde te regelen voor paarse trui Jonathan Milan.

Verder nog iets dat je moet weten?

* Alexey Lutsenko was in Avezzano al de dertiende renner die de Giro voor bekeken hield. De Kazachse kopman van Astana Qazaqstan was al enkele dagen ziek en startte niet meer.

* Roel van Sintmaartensdijk reed tijdens de lange defilé al lek, waardoor de rit pas startte een kleine drie kilometer voorbij de aangeduide officiële start. De etappe was dus 211,2 km ipv 214 km.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Uitslag:

* Olav Kooij wint de sprint in Napels.

* Milan werd nipte tweede, Merlier moest al vroeg lossen.

* Jhonatan Narvaez werd op 100m van de streep gegrepen.
Top tien rit 9

  1. Olav Kooij
  2. Jonathan Milan
  3. Juan Molano
  4. Alberto Dainese
  5. Danny Van Poppel
  6. Madis Mikhels
  7. Kaden Groves
  8. Andrea Vendrame
  9. Davide Ballerini
  10. Max Kanter
Eerste in grote ronde voor Kooij

Wat een spannende finale kregen we te zien. Narvaez leek op weg naar een tweede ritwinst in de ronde van Italië, maar werd op 100m van de finish gegrepen door de spurterstrein van Lidl-Trek die werd aangetrokken door jawel, Tadej Pogacar (voor ploeggenoot Molano). Milan leek met de ritwinst aan de haal te gaan, maar in extremis kwam Olav Kooij er nog over, waardoor hij zijn eerste overwinning pakt in een grote ronde. Milan wordt tweede, Molano derde.
Olav Kooij is degene die zich ritwinnaar mag noemen!
Narvaez maakt er tien seconden van en flitst door de bochten. Is er dan toch iets mogelijk voor de Ecuadoriaan? 
Narvaez heeft nog altijd een handvol seconden, kan de Grenadier dit volhouden? 
De aanvalsgolven blijven maar komen. Frigo, Calmejane & Paret-Peintre: allemaal willen ze de Ecuadoriaan bij de lurven vatten. 
Kanon Narvaez

Narvaez zet de tanden op mekaar en spurt richting Alaphilippe. Die laaste krijgt bijna een verkoudheid door de snelheid die de INEOS-renner ontwikkelt. We hebben een nieuwe leider.
Alaphilippe alleen

Costiou geeft zich gewonnen, de andere Fransman doet dat niet. Hij fietst opnieuw 13 seconden bij elkaar.
Alles is opnieuw te herdoen: Alaphilippe en Costiou worden ingerekend. We krijgen nog een spannende finale. 
Game over?

Nog één kilometer tot de voet van het klimmetje. De twee leiders hebben amper tien seconden: ook vandaag lijkt het niet het verhaal van Alaphilippe te zullen worden. 
De twee Franse kompanen blijven doorvlammen richting Napels. Pietrobon en Maestri moeten zichzelf dan toch gewonnen geven na een vlucht van 200 (!) km. Het peloton volgt op 20 seconden van de leiders. 
Op naar de zege?

Op het voorlaatste klimmetje slagen Alaphilippe en Costiou erin de rest te doen afzien. Het resultaat is dan ook meteen zichtbaar, ze zijn met twee weg. 
Met zeven

Ewen Costiou maakt de oversteek en neemt zelf meteen over. Alaphilippe glipt mee. De rest heeft het moeilijk. Het aanstormend peloton kan ook wel eens de reden zijn achter Costiou zijn uitval. 
Nieuwe kopgroep

Alaphilippe raapt het tweetal dan wel op, maar ze eraf rijden is andere koek. Samen met Vermaerke, Askey & Conci vormt het zestal de nieuwe kopgroep. Ze krijgen/hebben momenteel 15 seconden. 
Alaphilippe voelt zich in zijn sasje en raapt samen met wat metgezellen de vlucht van de dag op. Het groepje Merlier ligt ondertussen wel al wat achter.  
Het peloton raast ondertussen richting de twee voorin die bijna 200 km lang op kop hebben gereden. De strijdlust zal sowieso voor één van beiden zijn, de ritwinst dan weer niet. 20 seconden is het verschil nog. 
Merlier moet passen

Op de eerste helling die de finale inluidt moet Tim Merlier al passen. Ook David Dekker, Adresen Tobias Lund, Fabio Jakobsen en Tobias Foss geven er de brui aan. Hoelang houdt Milan dit vol? 
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Wegwielrennen