© Karel Hemerijckx

Tongerse advocaat doet opmerkelijke oproep: “Ik raad iedereen aan om deze boetes van De Lijn niet te betalen

Wie een administratieve boete krijgt van vervoersmaatschappij De Lijn moet die betwisten. Dat zegt de Tongerse advocaat Hans Janssen. De Lijn ligt al een hele tijd onder vuur, omdat haar administratieve boetes 107 euro kosten, terwijl de politie voor gelijkaardige overtredingen maar 58 euro aanrekent. “Het wordt dringend tijd dat de Raad van State zich over deze zaak uitspreekt”, zegt Janssen. “Ik raad iedereen aan om deze boetes van De Lijn niet te betalen en aanspraak te doen op de rechtsbijstandsverzekering die iedere bestuurder heeft.”

Timmie VAN DIEPEN

Na de federale politie, de Vlaamse ombudsman en de mobiliteitsorganisatie Touring krijgt De Lijn nu ook vanuit de advocatuur scherpe kritiek op haar boetesysteem. Sinds 1 september 2015 mogen controleurs van De Lijn zelf boetes uitschrijven voor verkeersovertredingen die de dienstverlening van bussen en trams hinderen. Dat gaat van parkeren op een halte tot rijden op een busbaan zonder dat je moet afslaan. Het doel van die boetes is de doorstroming te verbeteren, maar al sinds de lancering van de administratieve boetes is er veel kritiek op het systeem. De boetebedragen van De Lijn liggen immers gevoelig hoger dan wanneer een bestuurder voor dezelfde overtreding door de politie beboet zou worden.

Boete geannuleerd

Volgens de Tongerse advocaat Hans Janssen beseft De Lijn zelf heel goed dat haar boetes op juridisch drijfzand zijn gebouwd en doet de vervoersmaatschappij er alles aan om een procedure voor de Raad van State te vermijden. “Ik heb onlangs een cliënt verdedigd die zo’n administratieve boete had gekregen. In eerste instantie heb ik bezwaar aangetekend, maar daar werd niet op gereageerd. De Lijn stuurde zelfs een deurwaarder om die 107 euro te komen innen. Anders zou er beslag worden gelegd. Mijn cliënt heeft dat bedrag betaald, maar we hebben de zaak wel meteen aanhangig gemaakt bij de Raad van State. Toen we dat deden, werd de boete plots geannuleerd zodat de zaak zonder voorwerp was en de Raad van State dus ook geen uitspraak kon doen. Van de ene op de andere dag kregen we de boete plus alle kosten terug, zonder dat we iets hadden gevraagd.”

Gokken

Janssen ziet dan ook een duidelijke strategie bij De Lijn. “Ze gokken erop dat mensen de administratieve boete gewoon betalen en er niet mee verder zullen gaan. Wanneer je dat toch doet, annuleren ze de boete, om een uitspraak door de Raad van State te vermijden. Wie recht in zijn schoenen staat, doet dat niet. Die houdt vol en wacht gewoon in alle vertrouwen de procedure af. Dit is niet hoe je op een correcte manier met mensen omgaat.”

“Uiteraard ben ik tevreden dat mijn cliënt zijn geld terug heeft, maar aan de andere kant had ik liever gehad dat de Raad van State zich nu eens over deze zaak zou uitspreken. Daarom roep ik ook iedereen die zo’n administratieve boete van De Lijn krijgt op om de boete te betwisten. Elke bestuurder heeft via zijn rechtsbijstandsverzekering die gekoppeld is aan de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid recht op een advocaat. Ook de procedure bij de Raad van State werd gedekt. Het kost de cliënten dus niks, al weten veel mensen dat nog altijd niet.”