Kunstgeschiedenis

Nieuwe theorie over het landschap op de Mona Lisa

© EPA

Kalksteen, een brug en een meer. Die drie samen geven het antwoord op de vraag waar het landschap achter de Mona Lisa zich bevindt. In de provincie Lecco. Dat zegt een Italiaanse onderzoekster.

Tg, lvv

Wat is dat landschap achter Leonardo da Vinci’s Mona Lisa? Is het een echte locatie? Of is het pure fantasie? En als het echt zou zijn, waar is het dan in godsnaam? Het zijn mysterieuze vragen die al jaren rond de al even mysterieuze glimlach zweven. De ene theorie volgde de andere op en het verhaal dat tot nu het meest waarschijnlijk leek, was volgens het tijdschrift Cartographica die waarin de achtergrond gelinkt werd aan de Val di Chiana, een vallei in Toscane.

Tot nu. Want volgens The Guardian heeft een nieuwe studie iets anders aangetoond. De Italiaanse kunsthistorica en geologe Ann Pizzorusso viste op basis van geologisch én historisch onderzoek uit dat het om Lecco moet gaat, een provincie in de streek van het Comomeer in Lombardije. In het noorden van Italië dus.

Pizzorusso koppelde de brug die rechts op het schilderij te zien is, de bergen en het meer aan beelden die ze vond van de 14de-eeuwse Azzone Visconti-brug tegen de achtergrond van de Alpen en het meer van Garlate waarvan geweten is dat da Vinci er vijfhonderd jaar geleden even vertoefde.

De brug was dan wel een belangrijk puzzelstukje, het was niet voldoende om te geraken waar ze geraakte. “Dit soort bruggen vind je overal in Italië,” zegt ze aan The Guardian. Haar geologische achtergrond maakte haar alert voor de rotsstenen in het schilderij. “Geologen kijken niet naar schilderijen en historici niet naar stenen”, grapte ze. De grijswitte kleur die da Vinci aan de rotsen gaf, was volgens haar ontegensprekelijk de kleur van kalksteen, een steen die in combinatie met een meer wel in Lecco voorkomt maar niet op de andere plekken die eerder aan Mona Lisa’s achtergrond gelinkt werden.

Dit weekend stelt Pizzorusso haar onderzoek voor op een conferentie in Lecco.