Luister naar

Automatisering nekt oudere werknemers

Nieuws
Oudere werknemers lopen een hogere kans om de dupe te worden van automatisering dan jongere. Dat zeggen experts van de bedrijven Oliver Wyman en Mercer.
Roel Sikkema
donderdag 16 augustus 2018 om 03:00

Amstelveen

In hun onderzoek, Twin Threats of Aging and Automation (bedreigingen van veroudering en automatisering), vergeleken ze de risico’s van oudere werknemers in zestien landen in Azië, Europa, Noord- en Zuid-Amerika. Daaruit blijkt dat van alle OESO-landen in Nederland het percentage oudere werklozen het snelst groeit. Terwijl zestien jaar geleden 14 procent van de mensen tussen 50 en 64 jaar werkloos was, is dat percentage nu gestegen naar 30.

Volgens het rapport heeft 50 procent van de Nederlandse ouderen kans om vervangen te worden door automatisering, tegenover 76 procent in China (de nummer 1 van de lijst) en 42 voor hekkensluiter Australië.

Verder lopen juist landen met een groot percentage ouderen voorop in de inzet van intelligente technologie.

Bij het onderzoek is uitgegaan van negen categorieën van werkgelegenheid van de VN en de door de onderzoekers Carl Frey en Michael Osborne geformuleerde ‘risico’s van automatisering’ bij deze categorieën.

laaggeschooldheid

‘Inderdaad loopt de werkloosheid onder ouderen op, maar dat komt niet alleen door de automatisering ’, zegt Paul de Beer, hoogleraar arbeidsverhoudingen. ‘Er zijn nu meer werkenden tussen 50 en 64 jaar dan vroeger. Toen maakten veel mensen in deze leeftijd gebruik van een vut-regeling, of ze kregen een wao-uitkering.’

Volgens De Beer is niet de leeftijd, maar de mate van geschooldheid bepalend voor concurrentie door automatisering. ‘Het zijn vooral laaggeschoolde banen die geautomatiseerd kunnen worden. Wel is het zo dat bij ouderen laaggeschooldheid vaker voorkomt dan bij jongeren.’

Dan is er nog een factor: ‘Veel ouderen werken al jarenlang bij hetzelfde bedrijf. Vaak zijn dat bedrijven die nu tot krimpsectoren behoren, bijvoorbeeld in de industrie. Als ze dan ontslagen worden, is dat niet vanwege hun leeftijd, maar omdat het bedrijf moet krimpen of sluiten.’

Ten slotte zet De Beer vraagtekens bij de aannames van Frey en Osborne. ‘Zij gingen er enkele jaren geleden van uit dat wanneer een baan voor de helft geautomatiseerd werd, de hele baan zou verdwijnen. In de praktijk is dat niet het geval en wordt heel vaak voor het verdwenen deel van de baan ander werk gevonden.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.