

Bergen
In Bergen, in de provincie Henegouwen, is vrijdag het nieuwe station ingehuldigd, met tien jaar vertraging en een kostenplaatje dat uiteindelijk opliep tot 480 miljoen euro. Federaal minister van Mobiliteit in lopende zaken, Georges Gilkinet (Ecolo), bleef bewust weg.
Het nieuwe stationsgebouw - een ontwerp van de Spanjaard Santiago Calatrava - is al sinds 18 december in gebruik, maar werd vrijdag officieel ingehuldigd. Oorspronkelijk was het de bedoeling het nieuwe station al in 2015 in te huldigen, maar door allerlei vertragingen liep dat tien jaar uit. Tijdens die jaren bleef ook de prijs van het bouwwerk maar aantikken. De factuur liep van 37 miljoen euro op tot liefst 480 miljoen euro.
Voor federaal minister van Mobiliteit in lopende zaken Georges Gilkinet (Ecolo) een reden om de inhuldiging te boycotten. Hij weigert zijn ministerschap in verband te brengen “met een van de ergste gevallen van roekeloze overheidsuitgaven van de twee voorbije decennia”, luidt zijn uitleg.
“Wat men ook vindt van de architecturale kwaliteiten van het werk, dit station staat symbool voor het omgekeerde van het spoorwegbeleid dat ik de voorbije vier jaar voerde”, schrijft Gilkinet. “Het station symboliseert een weinig roemrijk verleden, gekenmerkt door prestigekeuzes, nutteloze uitgaven en afspraakjes tussen vrienden in plaats van ten dienste staan van het publiek en een groenere mobiliteit.”