© RR

“Moderne bus met koffiebar moet files tegengaan”

De burgemeester van het Amerikaanse stadje Hoover in Alabama heeft het gehad met de files op de snelweg. Hij stelt voor een ‘rapid transit system’ in te richten. Lange bussen “met goed internet en een koffiebar in”, krijgen twee rijstroken.

Andreas Rotty

Hoover is een relatief kleine stad met zo’n 85.000 inwoners in de Amerikaanse staat Alabama. Maar het ligt in een stedelijk gebied, met het grotere Birmingham vlakbij. De nabijgelegen ‘higway 280’ gaat onder meer door Hoover en naar Birmingham. De chauffeurs zitten er vaak vast in de files op de snelweg.

Daarom stelt burgervader van Hoover Frank Brocato (Republikeinse Partij) voor te bekijken of een systeem mogelijk is met lange bussen: het zogenaamde ‘rapid transit system’. “Als we nu eens een snel rijvak installeren met daarop een moderne bus met een goede internetverbinding, een koffiebar en soortgelijke dingen. Die zou aan hoog tempo over de 280 gaan en onderweg misschien zes tussenstops doen. Ik denk dat zo’n plan goed ontvangen zou worden”, zegt Brocato aan lokale televisiezender CBS42. Op die manier kunnen bewoners die normaal dagelijks per auto naar de stad gaan, de file omzeilen. De buslijn zou zo’n 35 kilometer lang zijn. Er zouden twee snelle rijvakken op de huidige middenberm komen, een in elke richting.

Nog geen geld

Door de bussen zo aangenaam mogelijk te maken, zouden automobilisten overtuigd moeten raken. “Ik zou niet lang meer in de file staan met mijn auto als ik die moderne bus zie langskomen. Met mensen die een koffietje drinken en werken op hun iPad”, gaat Brocato verder. “Het kan veel druk wegnemen van de 280.” Brocato zegt dat lokale politieke leiders de mogelijkheden al bekijken.

De plannen worden nog niet uitgevoerd, er is ook geen geld vrijgemaakt om ermee aan de slag te gaan. Het idee bestaat al sinds 2012, maar de burgemeester wil het nieuw leven inblazen omdat het volgens hem de perfecte oplossing is. “Dit moet voor alle betrokken besturen komen. We praten constant over verkeer en vooral de 280 is altijd een gespreksonderwerp. Ik vind dat we de discussie moeten openen”, hoopt Brocato.