© rr

Antwerpse N-VA doet verkiezings­belofte: “Fietsersbrug over de Schelde komt er”

Er komt een brug voor fietsers en voetgangers over de Schelde in Antwerpen. “Uit onderzoek blijkt dat dat technisch haalbaar is”, zegt schepen voor Stadsontwikkeling Rob Van de Velde (N-VA). Er zijn twee locaties in het zuiden van de stad geselecteerd voor het project. Verder onderzoek moet duidelijk maken wat zo’n brug kost. N-VA maakt zich sterk dat de fietsersbrug er voor het einde van volgende legislatuur - in 2024 dus - ligt.

patrick van de perre

De plannen voor een fietsersbrug over de Schelde staan al een tijd in het zogenaamde strategisch ruimtelijk structuurplan van de stad, maar het idee was tot nu toe niet concreet. Nu is de tijd rijp om de plannen uit te voeren, vinden ze bij N-VA.

Er liggen twee voorstellen op tafel: een verbinding tussen de linker- en de rechteroever ter hoogte van de Kennedytunnel, en een ter hoogte van het gebouw van het hof van beroep op het Zuid, dat gesloopt zal worden.

Technisch haalbaar

“Dit is niet zomaar een ideetje. We weten ondertussen dat een dergelijke brug technisch te realiseren is. Anders waren we er nu niet mee naar buiten gekomen”, zegt Antwerps ­schepen van ­Stadsontwikkeling Rob Van de Velde (N-VA).

Wat nu volgt, is een uitgebreid onderzoek naar de haalbaarheid. “We willen weten hoeveel zo’n brug zal kosten en met welke technische problemen en moeilijkheden voor de scheepvaart we eventueel te maken zullen krijgen. Want we willen natuurlijk de Schelde wel openhouden voor de scheepvaart”, zegt Van de Velde.

“Geen prestigeproject”

“De fietsersbrug sluit aan op de bestaande en toekomstige fiets­infrastructuur in en rond Antwerpen. De brug zal ervoor zorgen dat mensen die in delen van het Waasland wonen in minder dan een half uur tijd in het Centraal ­Station zijn. En in de omgekeerde richting zullen Linkeroever en een deel van Oost-Vlaanderen met de fiets sneller en makkelijker te bereiken zijn”, legt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen ­Kennis (N-VA) uit.

Hij ziet de fietsersbrug dan ook niet al een prestigeproject. “De tunnels die we nu ­voor fietsers hebben, zijn verzadigd. De keuze voor een brug is er een uit praktische en economische overwegingen. En het mag wat ons betreft ook een landmark worden. Maar de ­architecturale schoonheid is niet onze eerste prioriteit”, vervolgt Kennis.

Dat het plan voor een fietsersbrug nu pas concreet wordt, is logisch, vindt Rob Van de Velde. “De tijd is er rijp voor en we merken dat er bij de bevolking nu een draagvlak is voor dit project. Het aantal mensen dat zich met de fiets verplaatst, is de jongste jaren immers enorm toegenomen. Deze brug is een belofte van N-VA en die zullen we waarmaken.”

© Google