Luister naar

Transporteur mijdt Groot-Brittannië

Nieuws
Het Groningse transportbedrijf ­Reining stopt met vrachtvervoer naar Groot-Brittannië. De onderneming wil zijn chauffeurs niet langer blootstellen aan het agressieve gedrag van migranten die Het Kanaal proberen over te komen.
Peter van Ammelrooy redactie vk
dinsdag 26 september 2017 om 03:00
Inklimmers leveren transporteurs boetes op en ze vervuilen vaak de laadbakken.
Inklimmers leveren transporteurs boetes op en ze vervuilen vaak de laadbakken. ap / Thibault Camus

Amsterdam

Volgens Reining worden vrachtwagenchauffeurs niet alleen belaagd in en rond de Franse stad Calais, waar de vluchtelingenstroom richting het Verenigd Koninkrijk zich al jarenlang concentreert, maar ook in België en zelfs in Nederland.

Voor Reining betekent het weigeren van opdrachten met Britse bestemmingen een flinke aderlating. Het bedrijf bracht veertig tot vijftig vrachten per week naar de overzijde van Het Kanaal. Die leverden op jaarbasis 5 tot 6 miljoen euro op, zo’n 10 procent van de omzet van 55 miljoen euro.

Tegenover die inkomsten stond een schadepost van drie ton. Chauffeurs krijgen een boete van 900 euro opgelegd als er verstekelingen in hun vrachtwagen worden aangetroffen. Schade ontstaat ook doordat ‘inklimmers’ hun behoefte doen in de laadbak van de vrachtwagen.

Het transportbedrijf vervoerde veel verpakkingsmateriaal voor voedingswaren naar het Verenigd Koninkrijk. Die verpakkingen werden afgekeurd als de lading was verontreinigd of vernield door verstekelingen.

De eigenaar van het verpakkingsmateriaal verhaalde de schade op de Groningse onderneming, die daarvoor op zijn beurt zijn transportverzekering aansprak. Maar door al die schademeldingen moest het transportbedrijf uit Kolham een steeds hogere verzekeringspremie betalen, klaagde directeur Gerrit Hes maandag in De Telegraaf.

maatregelen

Volgens branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) is Reining ‘de eerste en enige’ transporteur die besluit het bijltje erbij neer te gooien. ‘We hebben geen signalen dat er meer leden van plan zijn het Verenigd Koninkrijk te mijden’, aldus een woordvoerder. Bij TLN zijn meer dan 5000 transportbedrijven aangesloten. ‘Onze leden hebben zoveel maatregelen getroffen dat ze tegen de situatie zijn opgewassen.’ Zo kiezen transporteurs soms andere routes naar Engeland, ‘hoewel Calais nog altijd de snelste en goedkoopste verbinding is’.

Volgens TLN zijn er geen aanwijzingen ‘dat de acute situatie van twee jaar geleden weer terug is’. Toen waren er bij Calais dagelijks incidenten met migranten die vrachtwagens probeerden in te klimmen; soms werd daar geweld bij gebruikt. ‘Onze chauffeurs werden bedreigd met stokken, de stenen vlogen door de voor- en zijruiten en de rijders moesten echt alles op alles zetten om niet belaagd te worden’, vertelde Hes in De Telegraaf.

vergissingen

De Franse autoriteiten ontruimden vorig jaar oktober een illegaal vluchtelingenkamp bij Calais met naar schatting 6500 bewoners. Het probleem heeft zich sindsdien deels verplaatst, zegt TLN. ‘Inklimmers laten zich nu soms al insluiten op de plek waar de lading wordt ingeslagen, ook in Nederland.’ Dat leidt af en toe tot vergissingen: dan komen migranten er op de plaats van bestemming achter dat ze midden in Frankrijk zijn beland.

Tegenover het Dagblad van het Noorden zegt directeur Hes van Reining dat het besluit niet meer te rijden op Groot-Brittannië al in januari werd genomen. Maar pas deze maand heeft de transporteur alle lopende contracten voor transporten naar het Verenigd Koninkrijk afgewikkeld. Het vertrek van de Britten uit de Europese Unie heeft ook een rol gespeeld bij de beslissing. De Groningers voorzien namelijk veel administratieve rompslomp na de Brexit. ‘De export naar Engeland is altijd al lastig geweest. Als daar ook nog eens oponthoud door de papierwinkel bij komt, neem je zo’n beslissing sneller.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Huiseigenaren kunnen een een verduurzamingslening afsluiten voor bijvoorbeeld het plaatsen van isolatieglas.

Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt DNB

Huizenkopers moeten worden verplicht tot verduurzaming van hun woning. Dat bepleit toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verduurzamingsplicht zou moeten worden ingevoerd als de vergroening van Nederlandse huizen niet snel genoeg gaat.

Bob Goudzwaard.  ‘Er zitten blijkbaar krachten van heling en genezing in de schepping die we mogelijk niet eens hebben aangeboord.'

Christelijke econoom Bob Goudzwaard (1934-2024) was een profeet van een economie van het genoeg

We moeten met minder genoegen nemen. Vandaag is dat geen vreemd geluid meer, maar in zijn tijd was de zaterdag overleden christelijke econoom Bob Goudzwaard een eenling. 'Als minister zou ik niet goed zijn geweest.'

Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.