Transporteur mijdt Groot-Brittannië
Amsterdam
Volgens Reining worden vrachtwagenchauffeurs niet alleen belaagd in en rond de Franse stad Calais, waar de vluchtelingenstroom richting het Verenigd Koninkrijk zich al jarenlang concentreert, maar ook in België en zelfs in Nederland.
Voor Reining betekent het weigeren van opdrachten met Britse bestemmingen een flinke aderlating. Het bedrijf bracht veertig tot vijftig vrachten per week naar de overzijde van Het Kanaal. Die leverden op jaarbasis 5 tot 6 miljoen euro op, zo’n 10 procent van de omzet van 55 miljoen euro.
Tegenover die inkomsten stond een schadepost van drie ton. Chauffeurs krijgen een boete van 900 euro opgelegd als er verstekelingen in hun vrachtwagen worden aangetroffen. Schade ontstaat ook doordat ‘inklimmers’ hun behoefte doen in de laadbak van de vrachtwagen.
Het transportbedrijf vervoerde veel verpakkingsmateriaal voor voedingswaren naar het Verenigd Koninkrijk. Die verpakkingen werden afgekeurd als de lading was verontreinigd of vernield door verstekelingen.
De eigenaar van het verpakkingsmateriaal verhaalde de schade op de Groningse onderneming, die daarvoor op zijn beurt zijn transportverzekering aansprak. Maar door al die schademeldingen moest het transportbedrijf uit Kolham een steeds hogere verzekeringspremie betalen, klaagde directeur Gerrit Hes maandag in De Telegraaf.
maatregelen
Volgens branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) is Reining ‘de eerste en enige’ transporteur die besluit het bijltje erbij neer te gooien. ‘We hebben geen signalen dat er meer leden van plan zijn het Verenigd Koninkrijk te mijden’, aldus een woordvoerder. Bij TLN zijn meer dan 5000 transportbedrijven aangesloten. ‘Onze leden hebben zoveel maatregelen getroffen dat ze tegen de situatie zijn opgewassen.’ Zo kiezen transporteurs soms andere routes naar Engeland, ‘hoewel Calais nog altijd de snelste en goedkoopste verbinding is’.
Volgens TLN zijn er geen aanwijzingen ‘dat de acute situatie van twee jaar geleden weer terug is’. Toen waren er bij Calais dagelijks incidenten met migranten die vrachtwagens probeerden in te klimmen; soms werd daar geweld bij gebruikt. ‘Onze chauffeurs werden bedreigd met stokken, de stenen vlogen door de voor- en zijruiten en de rijders moesten echt alles op alles zetten om niet belaagd te worden’, vertelde Hes in De Telegraaf.
vergissingen
De Franse autoriteiten ontruimden vorig jaar oktober een illegaal vluchtelingenkamp bij Calais met naar schatting 6500 bewoners. Het probleem heeft zich sindsdien deels verplaatst, zegt TLN. ‘Inklimmers laten zich nu soms al insluiten op de plek waar de lading wordt ingeslagen, ook in Nederland.’ Dat leidt af en toe tot vergissingen: dan komen migranten er op de plaats van bestemming achter dat ze midden in Frankrijk zijn beland.
Tegenover het Dagblad van het Noorden zegt directeur Hes van Reining dat het besluit niet meer te rijden op Groot-Brittannië al in januari werd genomen. Maar pas deze maand heeft de transporteur alle lopende contracten voor transporten naar het Verenigd Koninkrijk afgewikkeld. Het vertrek van de Britten uit de Europese Unie heeft ook een rol gespeeld bij de beslissing. De Groningers voorzien namelijk veel administratieve rompslomp na de Brexit. ‘De export naar Engeland is altijd al lastig geweest. Als daar ook nog eens oponthoud door de papierwinkel bij komt, neem je zo’n beslissing sneller.’ <