Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
-
8
Bedrijf verlaagt waarde van maaltijdcheques voor huishoudhulpen die vaak afwezig zijn
Dienstenchequebedrijf XLG Home, actief in Brussel en Wallonië, verlaagt de waarde van de maaltijdcheques van huishoudhulpen die vaak afwezig zijn. De vakbonden spreken van discriminatie en sluiten acties niet uit. -
68
Goedkope elektrische auto van Chinese BYD dreigt Europese markt te ontregelen
De lancering op de Europese markt van een elektrische auto onder de 20.000 euro van het Chinese merk BYD, dreigt lokale constructeurs het gras voor de voeten weg te maaien. Toch pleit de sector niet voor invoerheffingen. -
-
Spaargids.be
Betaalkaart gestolen of verloren: draai je zelf op voor de kosten?
-
PREMIUM
“Ik zit nu al aan 10.000 euro belastingaftrek extra”: hoe vul je slim je aangifte in als samengesteld gezin?
Kinderen (niet) ten laste, onderhoudsuitkeringen die je ontvangt of betaalt, leningen van vroeger en nu: de belastingaangifte van een nieuw samengesteld gezin is geen sinecure, weet fiscaal accountant Marleen Pauwels (ITAA). Ze begeleidt Dave (46) en Jamela (45) met concreet advies, zodat ook jij leert hoe je het goed doet: “Jouw oude lening kan je nieuwe partner ook inbrengen.” -
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
Opvallend: tegenwoordig vind je nagenoeg geen nieuwe cabrio meer onder de 35.000 euro. Hoe komt dat? Zijn er toch goedkopere modellen? En wat kost het om die te verzekeren? Independer.be wijst op vier dingen die je moet weten als je er deze zomer één wil kopen. -
PREMIUM
Lukt het niet meer om je belastingaangifte zelf in te vullen? Dit zijn de mogelijkheden
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
Mediabedrijf Trump lijdt meer dan 300 miljoen dollar verlies
Het mediabedrijf van Donald Trump, de Trump Media and Technology Group (TMTG), heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een verlies van meer dan 300 miljoen dollar geleden. De onderneming, die recent naar de beurs in New York ging, genereerde daarbij nauwelijks omzet. -
Brussels Airlines vecht nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport aan