Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Bristol start donderdag met uitverkoop
-
PREMIUM
Is je oude postzegelverzameling nog veel geld waard? “Deze Belgische zegel kost 100.000 euro en er zijn er nog 3 vermist”
Steeds meer mensen laten hun verzameling Belgische postzegels schatten. Niet omdat ze verwachten een ‘Omgekeerde Dendermonde’ in hun bezit te hebben, wel omdat ze hebben opgevangen dat hun verzameling in 2028 niets meer waard zal zijn. Klopt dat? Hoe pak je zo’n schatting aan? En met welke Belgische postzegels heb je mogelijk een fortuin in handen? We vragen het aan postzegelhandelaar Bart Van Acker: “In dit type zegels zit echte waarde.” -
PREMIUM
“Wonderaandeel” Nvidia kost meer dan 1.000 dollar maar wordt straks in 10 gesplitst: zorgt dat voor koopkansen?
De winstcijfers van de Amerikaanse chipproducent Nvidia doen duizelen. Beleggers die vorig jaar een aandeel kochten, kijken aan tegen een waardestijging van maar liefst 700 procent. Kan dit wonderaandeel nog meer stijgen? Wat houdt de nakende splitsing van het aandeel precies in? Biedt dat koopkansen of net niet? HLN-geldexpert Pascal Paepen geeft je slim advies: “De nabije toekomst ziet er nog heel goed uit voor het bedrijf en zijn aandeelhouders.” -
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
Makkelijk toch, zo’n draadloze oplader voor je smartphone? Of laad je beter via de klassieke kabel op? Bij draadloos opladen is je toestel namelijk kwetsbaar voor hackers. En ook andere mogelijke gevaren loeren om de hoek. Independer.be overloopt ze. -
Mijnenergie
Nieuwe stroomtarief meteen goedkoopste, maar het is niet voor iedereen weggelegd
Nagenoeg maandelijks bieden energieleveranciers nieuwe tariefformules aan. Meestal beperkt de verandering zich tot een naamswijziging of enkele details waar de klant in feite weinig baat bij heeft. Het nieuwe tarief Pixie van TotalEnergies springt omwille van zijn lagere prijszetting wél in het oog – al zal het heel wat consumenten waarschijnlijk minder aanspreken. Mijnenergie.be checkt de voor- en nadelen. -
Livios
“De buitenkant mag dan opvallend zijn, binnen is het interieur sober en warm”: de aanbouw van Hasan en Lut springt in het oog
-
ECB verlaagt rente voor het eerst sinds 2019: wat betekent dit voor de Belgische consument?
-
PREMIUM
“9 dagen Parijs aan 200 euro per nacht, dat moesten we nu níét betalen”: Ine en Walter besparen slim op hun citytrips
Ine en Walter maakten vorig jaar 5 citytrips zonder voor hun logement te betalen. Net als 16.000 Belgen doen ze aan huizenruilen, zo maken ze unieke reizen én besparen ze er flink op. Via welk platform regelen ze hun tripjes? En wat met de mensen die ‘in ruil’ in hún huis komen wonen? Het koppel deelt alle praktische details: “Onze eerste gasten waren niet meteen van het type dat we verwacht hadden.” -
Livios
“Bron van luizen en ander ongedierte dat je niet wil verspreiden”: zo ziet de tuinkalender in juni er uit
Deze maand is extra druk voor (hobby)tuiniers: de moestuin draait op volle toeren, het onkruid plant zich razendsnel voort én er moeten hagen gesnoeid worden. Daarbovenop kan zomerdroogte al voor problemen zorgen. Bouwsite Livios vertelt hoe je deze klussen best aanpakt. -
PREMIUM
“Laat je niet afschepen met een loon van 2.500 euro”: HR-expert geeft tips om je salaris op te krikken