Direct naar artikelinhoud
Nederpop

Na vijf maanden ploeteren is 'Zoutelande' de onverwachte nummer 1 van BLØF

Geike Arnaert en BløfBeeld SetVexy

Het was een traject van lange adem, maar vijf maanden na de release staat 'Zoutelande' op één in de Ultratop. Het is de eerste superhit voor de Nederlandse band BLØF in Vlaanderen. En dat met een Duits nummer en een Belgische zangeres.

Het was van K3's '10.000 luchtballonnen' eind 2015 geleden dat een Nederlandstalig nummer de Vlaamse hitlijsten aanvoerde. Maar ook voor BLØF is het succes van 'Zoutelande' onverwacht. Al een kwarteeuw is de popgroep een van de grootste bands van Nederland, maar in België bleef het succes eerder beperkt.

Ook 'Zoutelande' was niet meteen een schot in de roos. Het nummer werd al op 16 oktober aan de radio's aangeboden. "De band is hier nooit echt doorgebroken", zegt Gerrit Kerremans, muziekcoördinator van de VRT. "Ze kwamen soms weleens aan bod op Radio 2, en daar is het ook met 'Zoutelande' begonnen. Radio 1 en 2 hebben het nummer op de playlist gezet, omdat zij als netten het meeste Nederlandstalige muziek moeten draaien. Dan is het traag beginnen te groeien."

(lees verder onder de video)

Merci, Van Gils

Pas twee maanden later dook de single voor het eerst op in de Ultratop 50, op de laatste plaats. Niet toevallig een week na hun passage in De zevende dag op Eén. Bij de platenfirma spreken ze van een sneeuwbaleffect. "Hoe meer mensen het nummer horen, hoe meer het ook elders opduikt", zegt Charley Beyen van Sony Music Belgium. "Voor ons is het een verhaal van tender loving care. Wij geloofden dat BLØF ook in België potten kon breken, dus zijn we aan een traject begonnen om hun muziek tot bij de mensen te krijgen."

Na De zevende dag klom het nummer al naar de hoogste regionen van de iTunes-lijst, wat dan weer hitzenders MNM en Q-Music over de streep trok om de single te draaien. 'Zoutelande' bleef intussen wel schipperen tussen plaats vijftig en achtendertig van de Ultratop, en tuimelde één week zelfs uit de lijst.

Tot het kantelmoment, eind januari, na een tweede tv-optreden op Van Gils & gasten op Eén. De single steeg naar de zeventiende plaats en stootte een week later door naar de top vijf. Afgelopen zaterdag, exact vijf maanden na de release, stond het nummer dan plots op één. 'Zoutelande' wordt vandaag op alle radiozenders gedraaid, behalve Klara en Studio Brussel. En dat is zéér uitzonderlijk, bevestigt Kerremans.

Merci, Geike

Wat verklaart nu het succes van dat nummer, dat het al vijf maanden in de lijsten staat, en blijkbaar nog steeds niet gaat vervelen? "Het is zeker geen nummer waarvan je traditioneel verwacht dat het op zo veel zenders kan worden gedraaid", zegt Beyen. Het gaat dan ook om een cover van een oorspronkelijk Duitse hit, 'Frankfurt Oder' van Bosse. "Maar BLØF heeft er een eigen versie van gemaakt", zegt Beyen. "Qua sound liggen de songs erg ver uit elkaar."

Al mogen we voor de Vlaamse doorbraak ook de Geike-factor niet vergeten, vindt Kerremans. De single stond al op de in mei vorig jaar verschenen plaat Aan. Alleen, daarop is zangeres Geike Arnaert nog niet te horen. "Volgens mij is het een strategische zet van Sony om Geike opnieuw onder de aandacht te brengen, in de aanloop naar haar nieuwe plaat. Dat is goed gelukt. Ik kijk er alvast erg naar uit."

'De match met Geikes stem is hier zo perfect dat ze de song naar nog een hoger niveau tilt'
Charley Beyen, Sony Music Belgium

Dat Arnaert Belgisch is, was een bonus, klinkt het bij Sony. "In de eerste plaats moest het nummer zo goed mogelijk zijn", zegt Beyen. "Onlangs schreef De Morgen nog een artikel over het feit dat heel wat hits vandaag een featured artist hebben. De match met Geikes stem is hier zo perfect dat ze de song naar nog een hoger niveau tilt. Er zullen zeker wat mensen dit nummer een kans hebben gegeven omwille van haar."

En vijf maanden later is Vlaanderen duidelijk blij dat ook BLØF er is. Zaterdag speelde de band in een uitverkochte Trix. En in december proberen ze de Brusselse Ancienne Belgique te vullen. "We willen BLØF bij het hele Belgische publiek introduceren", zegt Beyen. "Want we merken: hoe meer men hen hoort, hoe meer men er verliefd op wordt."