Een overnachting in het vliegende huis van de film 'Up' is een van de 11 'Icons' van Airbnb.
Foto: Airbnb

Overnachten in het 'Up'-huis of in het Ferrari Museum: Airbnb lanceert nieuwe categorie 'Icons'

Airbnb heeft een nieuwe categorie: 'Icons'. Het verhuurplatform wil zijn gebruikers "buitengewone ervaringen" aanbieden en werkt daarvoor samen met grote merken en bekende personen uit de muziek-, film-, kunst- en sportwereld.Ā Overnachten in het ballonnenhuis van de film 'Up' of gamen met TikTok-sensatie Khaby Lame: enkele gasten maken kans op een gouden ticket.

Brian Chesky, de CEO van Airbnb, onthulde de eerste 11 'Icons' op een persconferentie in Los Angeles. Een ervan is een overnachting in het bekende huis uit de Pixarfilm 'Up' uit 2009. Het huis werd volledig nagebouwd, inclusiefĀ  ballonnen en zal met behulp van een gigantische kraan hoog in de lucht boven de woestijn van New Mexico hangen.

"Iconen nemen je mee naar werelden die tot nu toe alleen in je verbeelding bestonden", zegt Chesky. "Nu het leven steeds digitaler wordt, richten we ons op het brengen van meer magie in de echte wereld. Met Icons hebben we de meest bijzondere ervaringen op aarde gecreƫerd."

Dit zijn de eerste 11 'Icon'-ervaringen:

  • Overnachting in het huis van de film 'Up' in New Mexico
  • Overnachting in het Ferrari Museum Maranello in ItaliĆ«
  • Overnachting in Marvel's X-Mansion in New York
  • VIP-ervaring met komiek Kevin Hart
  • Overnachting in het MusĆ©e d'Orsay in Parijs
  • Exclusieve ontmoeting met popster Doja Cat
  • Verblijven in het Purple Rain-Huis van Prince in Minneapolis
  • Gamen met TikTok-sensatie Khaby Lame
  • Op tournee met Reggaeton-artiest Feid
  • Verblijven in het vakantiehuis van Bollywood-ster Janhvi Kapoor in India
  • Overnachting in het hoofdkwartier van Team Riley van de film Binnenstebuiten

De 'Icons' worden weergegeven in een aparte categorie op de startpagina van de app. De meeste 'Icon'-ervaringen zijn gratis of kosten minder dan 100 dollar per gast. Een 'Icon'-ervaring is slechts te reserveren op een bepaald tijdstip, met een aftelklok kan je zien wanneer dat is.

Wanneer de klok afloopt, kunnen gasten via de app een reserveringsverzoek indienen. De gelukkige gasten die worden geselecteerd, ontvangen een digitaal gouden ticket. Airbnb zegt dat het in 2024 meer dan 4.000 tickets beschikbaar zal stellen. Tegen het einde van het jaar zullen er nog eens 10 'Icons' bijkomen.

Kan Airbnb de verwachtingen inlossen?

Het is niet de eerste keer dat Airbnb dit soort 'once-in-a-lifetime'-promoties lanceert. Zo konden enkele gelukkigen al eens overnachten in het Louvre of het Barbie Dreamhouse in Malibu. Met de lancering creƫert Airbnb bij hun gasten grote verwachtingen, het is nog maar de vraag of het bedrijf die ook echt kan inlossen.

Zo lanceerde Airbnb in 2018 een overnachting op de Chinese Muur. Maar de promotiestunt leidde tot kritiek en bezorgdheid omdat het de historische site zou beschadigen. Volgens Chinese media had Airbnb ook nooit toestemming gekregen van de lokale autoriteiten om het evenement te organiseren. Uiteindelijk annuleerde Airbnb de promotiestunt.

Op de vraag of het huis van de film 'Up', dat niet door leidingen of stroom met de grond lijkt te zijn verbonden, sanitair en elektriciteit had, zei het verhuurplatform dat het "volledig functioneel" was. Concreet zou het huis volgens Airbnb "aangesloten zijn op een generator en andere nutsvoorzieningen die voor en na het vliegen worden losgekoppeld en opnieuw worden aangesloten".

Gamen met TikTok-sensatie Khaby Lame
Foto: Airbnb

"Dit houdt ons 'top of mind' en cultureel relevant"

"De meeste mensen openen onze app maar 1 of 2 keer per jaar, en we moeten vechten om ervoor te zorgen dat ze elk jaar aan ons denken", zegt Chesky tegen de New York Times. "Dit houdt ons 'top of mind' en cultureel relevant."

De promoties zijn dan ook belangrijk om de negatieve perceptie in de media tegen te gaan. Airbnb komt vaak negatief in het nieuws over het aanrekenen van verborgen kosten bij een boeking, verborgen camera's in accommodaties en de ontwrichtende effecten die de accommodaties kunnen hebben in steden.

Meest gelezen