Carolien en haar gezin.
Foto: Carolien Groenendaels

Tongerse mama van Quinn (12) met autisme schrijft open brief aan Vlaams minister van Onderwijs Weyts: "Het is bijna leuren met je kind"

De provincie Limburg kampt met ernstige tekorten in het buitengewoon onderwijs. Daarom schreef Carolien Groenendaels uit Tongeren een open brief aan Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Haar zoon moet in september naar het secundair onderwijs. "Maar op dit moment weet ik niet wat er in september met mijn kind zal gebeuren. Hij is leerplichtig, maar kan nergens heen", vertelt ze.

Groenendaels heeft de brief geschreven nadat ze donderdag te horen kreeg dat haar zoon Quinn (12) op de zesde plaats op de wachtlijst staat. "Zijn basisschool raadde ons onderwijsvorm 1 type 9 aan. We hebben enkele scholen bezocht en ons ingeschreven waar dat kon. Dan is het afwachten of de computer je lotje trekt. Hij staat 6e op de wachtlijst voor een klas van 5 leerlingen. Dat wil zeggen dat er nog zo'n klas gevuld kan worden voor hij een plaats krijgt." 

De basisschool raadde de onderwijsvorm aan omdat Quinn een autismespectrumstoornis (ASS) heeft. Hij heeft dus extra nood aan duidelijkheid en structuur en raakt sneller overprikkeld. Daarnaast heeft hij een MCDD-profiel. "Voor hem is de grens tussen fantasie en werkelijkheid veel brozer. Medicatie kan die wel verstevigen. Daarnaast beleeft hij emoties zeer intens. Als hij blij is, is hij niet te houden. Als hij verdrietig is, kan hij soms zeggen dat hij dood wil." 

Je wacht letterlijk af of de computer je lotje trekt. Ik snap dat het zo eerlijker is, maar dat maakt het niet makkelijker te slikken
Carolien Groenendaels, mama van Quinn

Quinn heeft op school dan ook omkadering nodig. "Vorige week zijn we met hem nog naar een opendeurdag geweest. Je wil hem toch wat laten wennen, mocht je lotje getrokken worden. Tijdens het bezoek voel je de bui al hangen. Vanbinnen smeekt iets dat je gekozen wordt, maar het ligt in de handen van een computer. Ik begrijp dat je zo iedereen gelijke kansen wil geven, maar het is toch moeilijk te slikken." 

Soms wordt ook thuisonderwijs gesuggereerd. "Maar hij heeft het al zo moeilijk met sociale contexten. Net in een schoolcontext komen, biedt hem zoveel leerkansen waar hij in zijn latere leven nog veel aan zal hebben." 

Wat nu?

In zijn basisschool zijn - naast Quinn - nog twee andere kinderen georiÍnteerd naar hetzelfde type onderwijs. Geen van hen heeft een plek gevonden. Volgens Groenendaels bieden in Limburg maar twee scholen het aan: Kids in Hasselt en De Dageraad in Kortessem. In Kortessem waren de vijf plaatsen al bezet. Kids had nog drie plaatsen. 

Het weegt enorm op de ouders. "Wanneer je leest dat hij op de wachtlijst staat, valt het plafond op je hoofd. Wat nu? Waar moet moet mijn kind in september heen? Hij is leerplichtig, maar er is geen plaats met de juiste omkadering. Op het einde van de dag weet ik niet wat er in september met mijn kind zal gebeuren. Andere ouders zitten ook met de handen in het haar. Je weet niet hoe je moet toeleven naar september." 

Wanneer je te horen krijgt dat hij op een wachtlijst staat, valt het plafond op je hoofd. Wat nu?
Carolien Groenendaels, mama van Quinn

Voor Quinn zelf is het ook niet makkelijk. "Hij hoorde hoe we erover bezig waren en was overstuur. Hij vraagt dan waarom hij niet naar de school kan waar hij is ingeschreven. Dan zijn we eerlijk en zeggen we dat we het nu niet weten. We verzekeren hem dat we er alles aan doen en dat wij ons wel zorgen zullen maken. Omdat hij ons vertrouwt, kan hij dat dan loslaten." 

Niet alleen meer plaatsen, maar ook meer bewustwording

In de eerste plaats wil Groenendaels dat er plaatsen bijkomen. "Geen enkel kind verdient het om op een wachtlijst te staan. Recht op onderwijs is universeel. Ik ben dankbaar dat ik in BelgiÍ leef, omdat hier al wat omkadering is. Tegelijkertijd betaal ik elke maand belastingen. Daar heb ik geen probleem mee, maar je verwacht wel iets terug zoals het onderwijs waar mijn kind nood aan heeft." 

Daarnaast pleit de mama van Quinn voor meer bewustwording. "We hebben de mond vol over een inclusieve maatschappij en inclusief onderwijs. Dan wordt het ook tijd om inclusief te denken. Hoe veel je je als ouder ook focust op wat een prachtkerel zoals Quinn wel kan, toch blijf je met vragen zitten. Wat als je er zelf niet meer bent? Zal hij ooit kunnen werken in een sociale werkplaats? Als zelfstandig alleen wonen niet lukt, is een kangoeroewoning dan een oplossing? Het is zeer moeilijk." 

Lees hieronder de volledige open brief van Carolien 

Beste mr. Ben Weyts,

Mijn naam is Carolien Groenendaels. En ik ben de trotse mama van 2 kinderen: Quinn en Norah. Ik richt me tot jou omwille van mijn zoon Quinn.

Quinn is een vrolijke kerel van 12 jaar met een diagnose ASS met een MCDD-profiel. Dat betekent autisme spectrum stoornis met een extra nood aan een anker met de werkelijkheid. De grens tussen fantasie en werkelijkheid is zeer broos en dreigt te verdwijnen wanneer er te veel prikkels zijn of als er te veel druk op hem gelegd wordt. Ook worden emoties altijd erg intensief beleefd. De hoogtes zijn hoog, verdriet is zeer verdrietig en idem voor de rest van het scala.

Quinn wordt goed omkaderd door ons gezin, zijn familie, zijn lagere bijzondere school De Klimop en hulpverleners (wat betreft thuisbegeleiding staan we ondertussen al 3 jaar op de wachtlijst…). Hij neemt ook medicatie die ervoor zorgt dat de grens tussen fantasie en werkelijkheid wat versterkt wordt en waardoor de prikkelverwerking wat beter gaat.

Het gaat momenteel goed met Quinn en zoals je leest werken we daar met heel wat mensen aan. Het was ook een woelige weg om tot op dat punt te komen. Verdere details bespaar ik je maar wil ik je gerust toelichten in een gesprek.

Maar dan… moet je kind de overstap maken naar het bijzonder middelbaar en dan mag je als ouder (weer) starten met leuren met je bijzonder kind. Hij zou naar het bijzonder middelbaar type OV1 moeten gaan… ‘zou’ maar de plaatsen zijn zeer beperkt met alle gevolgen van dien.

Wij hebben vandaag de melding gekregen dat onze zoon op de 6e plaats staat op de wachtlijst voor een klas van 5 leerlingen. Dat komt erop neer dat er eigenlijk 2 klassen en meer gevuld kunnen worden en dat er vandaag in heel wat gezinnen ouders met hun handen in het haar zitten…

Kan je je voorstellen hoe het is om tegen je kind met autisme te zeggen dat je niet weet waar hij naartoe zal gaan volgend schooljaar en dat we moeten afwachten? Net dat kind met een etiketje dat nood heeft aan duidelijkheid en structuur. Ik vermoed dat mijn zoon niet de enige is en ik richt me tot jou om met een oplossing te komen. Niet alleen voor Quinn, maar voor alle kinderen en ouders die vandaag een koude douche kregen.

Graag jouw standpunt en verandering in de praktijk en een oplossing…

Mvg
Carolien Groenendaels

Meest gelezen