De Noord-Zuidlijn is klaar voor de start

Nieuws
Vanaf dit weekeinde rijdt hij: de ­metro die Amsterdam-Noord met Zuid verbindt. Na vijftien jaar ­bouwen, is de Noord-Zuidlijn ­eindelijk een feit.
anp
dinsdag 17 juli 2018 om 03:00
Station Noord van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.
Station Noord van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. anp / Lex van Lieshout

Amsterdam

Op zaterdag, de openingsdag, kunnen zo’n 50.000 mensen gratis een ritje maken, waarop de officiële dienst­regeling zondag om 07.30 uur ingaat. ‘We zijn er helemaal klaar voor’, zegt Hoite Detmar, directeur van de Noord-Zuidlijn. ‘De laatste ­testen zijn afgerond, papieren en vergunningen zijn binnen en de ­metrobestuurders zeggen: “Laat ze maar komen”.’

De directeur waarschuwt dat het de eerste tijd nog niet op rolletjes zal ­lopen. Een aantal kinderziektes is nog niet verholpen en het hele openbaarvervoersnetwerk in de hoofdstad ­verandert. ‘Ik verwacht dat het redelijk chaos zal zijn. Het wordt echt wennen voor de reizigers.’

Daarnaast zijn de problemen met de digitale informatievoorziening bij verstoringen en de haperingen in het treinbesturingssysteem nog niet verholpen. ‘Daar hebben we de afgelopen tijd ook mee geoefend’, zegt Detmar. ‘Het GVB weet nu heel goed hoe het daarmee moet omgaan.’

De bouw van de Noord-Zuidlijn ging bepaald niet zonder slag of stoot. Zo liep de aanleg veel vertraging op; aanvankelijk moest de metrolijn in 2011 al klaar zijn. Ook kostte het ­project uiteindelijk ruim twee keer zoveel als begroot, 3,1 miljard euro in plaats van 1,46 miljard. ‘Er is heel veel gebeurd’, zo blikt Detmar terug. ‘Het was een moeilijke start, met weinig draagvlak voor het project en weinig risicobudget.’ Bij zijn aantreden ­waren in 2008 net de panden aan de Vijzelgracht verzakt en lag de bouw driekwart jaar stil. ‘Ik ben blij dat we sinds 2011-2012 in rustiger vaar­water zijn gekomen, al is het wel jammer dat we twee jaar geleden alsnog de startdatum moesten uitstellen naar aanleiding van de faillissementen van twee onderaannemers.’

Detmar staat ook stil bij de twee ­doden die zijn gevallen bij de aanleg. Zo kwam een automobilist om toen er een damwandplaat op zijn auto kwam en werd een medewerker aangereden door een metro bij station Zuid. ‘Dat heeft ongelofelijk veel impact gehad.’

De directeur was tien jaar betrokken bij de aanleg van de metrolijn, waarvan de laatste 2,5 jaar als eindverantwoordelijke. Hij verheugt zich vooral op het moment nadat de metro in ­bedrijf is. ‘Ik kijk erg uit naar het ­moment dat de metro een week rijdt en het een beetje gewoon begint te worden.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.