Audi wil Tesla een lesje leren
Audi heeft grote plannen met elektrische auto’s. Het eerste model, de volledig elektrische e-Tron, is dit jaar te koop en overtroeft de concurrentie als het om snel opladen gaat. In 2025 moeten er minimaal tien elektrische Audi-modellen in de showrooms staan.
De ‘premium’ automerken tuimelen dit jaar over elkaar heen om te benadrukken hoe liefdevol zij het elektrisch rijden omarmen. Jaguar gaf het startschot met de I-Pace, gevolgd door Mercedes, met de EQC. En nu laat Audi zijn tanden zien. Het merk kondigt een offensief aan dat er niet om liegt.
Nog voor het einde van dit jaar arriveert de e-Tron, een volledig elektrische SUV, in de Belgische showrooms . Volgend jaar maakt de e-Tron Sportback zijn debuut, een jaar later al gevolgd door een sportcoupé, de GT, én een klein model dat hetzelfde platform krijgt als de elektrische Volkswagens die de komende jaren zullen verschijnen. Verder wordt in samenwerking met Porsche een elektrisch platform ontwikkeld, waarop vanaf 2022 eveneens enkele nieuwe Audi’s in verschillende prijsklassen worden gecreëerd. In 2025 biedt Audi in Europa minimaal tien volledig elektrische modellen aan.
Het zijn ambitieuze plannen, maar tegelijkertijd beseft Audi dat het met de verbrandingsmotor nog lang niet is gedaan. Het merk verwacht dat in 2025 benzine- en dieselauto’s nog steeds driekwart van de verkopen voor hun rekening zullen nemen. De elektrische auto heeft immers nog een lange weg te gaan, voordat hij de massa kan bereiken. De meeste landen op de wereld hebben nauwelijks laadpalen. En dan zijn elektrische auto’s ook nog eens per definitie duurder in aanschaf dan conventionele auto’s. Wel is een elektrische auto in het gebruik goedkoper. Stroom kost immers minder dan benzine of diesel en een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig.
Bijzonder
Hoe dan ook, het begin is er nu bij Audi en de e-Tron blijkt in veel opzichten een bijzondere auto. Zijn buitenspiegels zijn (optioneel) te vervangen door camera’s en beeldschermen in de portieren. Dit vermindert de luchtweerstand, die van grote invloed is op het rijbereik van elektrische auto’s. Maar de e-Tron, die in Vorst (Brussel) van de band rolt, onderscheidt zich ook met Audi’s onvolprezen Quattro-vierwielaandrijving en standaard luchtvering. Bovendien kan hij een aanhanger trekken en dat kan niet van alle elektrische auto’s gezegd worden.
De e-Tron is vanaf november te bestellen. Zijn prijslijst begint bij 82.400 euro (inclusief btw). De twee elektromotoren, transmissie en bijbehorende elektronica zijn in de voor- en achteras geïntegreerd. Het batterijenpakket is 2,28 meter lang en 1,63 meter breed: net zo groot als een tweepersoons bed. "Voor ons als ontwerpers brengt zo’n elektrische auto een aantal voordelen met zich mee", zegt Mattijs van Tuijl. De Nederlander heeft het interieur van de e-Tron vormgegeven. "In conventionele SUV’s leidt de aandrijflijn tot een flinke tunnel in de vloer. Maar bij deze elektrische auto konden we de vloer bij de achterbank helemaal vlak maken. De auto is daardoor volwaardig vijfpersoons. Ook tussen de voorstoelen zat de aandrijftechniek ons niet in de weg. Het maakte vernieuwend design in de console mogelijk: we hebben er openingen in gemaakt en je kijkt er nu dwars doorheen."
400 kilometer
De e-Tron komt met een volle batterijlading minimaal 400 km ver, volgens de nieuwe en meer realistische WLTP-testprocedure. Dat is gelijk aan de Mercedes EQC en best behoorlijk, maar de Jaguar I-Pace en zelfs de veel goedkopere Hyundai Kona Electric komen verder. Als het gaat om snel laden zet deze Audi wél nieuwe maatstaven: hij kan snel-laders tot 150 kW aan en daarmee is hij voorlopig uniek in deze klasse. Om de auto volledig op te laden, heb je bij een normale stroomaansluiting 8,5 uur nodig. Bij een redelijk krachtige laadpaal lukt dat in 4,5 uur.
Zoals elke elektrische auto rijdt ook de e-Tron snel, maar hij is niet sneller dan de concurrentie. Hij trekt vanuit stilstand op naar 100 km/u in 6,6 seconden. Gebruikt de bestuurder de ‘boost’ functie voor extra vermogen (dat kan maximaal 8 seconden), dan lukt het in 5,7 seconden.
Nieuwe toekomst
"Dit is niet zomaar een nieuwe auto. De wereld verandert heel snel en met deze auto bereiden we Audi voor op een nieuwe toekomst’’, zegt Bram Schot. De Nederlander is onlangs benoemd tot topman van Audi, omdat topman Rupert Stadler achter slot en grendel belandde wegens vermeende betrokkenheid bij het schandaal met de sjoemelsoftware. "Er is de afgelopen tijd nogal wat gebeurd bij Audi", vat Schot de gebeurtenissen nuchter samen. "En daarom is deze auto ook psychologisch belangrijk voor ons. Hij luidt een nieuw tijdperk in. We willen niet in het verleden blijven hangen."
Blijft de vraag waarom Audi toch nog zo lang heeft gewacht met de introductie van een elektrische auto. Concurrent Tesla heeft hierdoor jarenlang een flinke voorsprong gehad. Schot: "Wij waren er simpelweg nog niet klaar voor. Iedereen denkt dat wij Tesla haten maar dat is niet zo. Ik ben juist erg blij dat Tesla bestaat. Dat merk heeft ons, de bestaande autofabrikanten, allemaal wakker geschud. Als Tesla er niet was geweest, waren wij op dit moment nog niet zo ver geweest met elektrische auto’s. Maar nu wij ook mee gaan doen, zullen we ze eens een lesje leren."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
-
Brusselse elektrische Audi zal 82.400 euro kosten
De elektrische Audi e-tron die in Brussel van de band loopt, zal in België in de loop van november gecommercialiseerd worden en 82.400 euro (inclusief btw) kosten. Dat is vernomen bij Audi-invoerder D'Ieteren. Audi heeft de e-tron vanochtend officieel voorgesteld in San Francisco. -
9
Ferrari van 4 miljoen euro crasht tijdens proefrit op Duitse snelweg
Een proefritje met een ‘limited edition’ Ferrari Enzo op de Duitse snelweg is geëindigd in een financiële kater. De bolide, geschat op zo’n 4 miljoen euro, crashte met hoge snelheid. Brokstukken lagen verspreid over honderden meters. -
-
Chinese BYD haalde bestelling bij De Lijn louter op prijs binnen: “Slechtere score op duurzaamheid en waarborg”
-
PREMIUMGETEST
Onze autokenner rijdt met de Avenger e-Hybrid, het model waarover Jeep zo lang mogelijk heeft gezwegen
Vorig jaar werd de volledig elektrische versie van de Jeep Avenger verkozen tot auto van het jaar. Nu lanceert het merk een ‘mild-hybride’ versie van de bekroonde wagen, de Avenger e-Hybrid. Wat is zo’n mild-hybride auto en kan dit model zijn elektrische evenknie evenaren? HLN-autospecialist Joost Bolle zocht het uit met een testrit: “Het systeem dat ik ophemel, heeft toch één achilleshiel.” -
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
Kijken jij en de kids halsreikend uit naar de paasvakantie? Haal dan maar snel je agenda boven, want er valt die twee weken een hoop meer te beleven dan eieren rapen. HLN Shop grasduint door het lijvige aanbod en selecteert vijf toppers. Van een duizelingwekkend hoogteparcours tot een avontuur zes meter onder de grond: deze familie-uitstapjes willen jullie niet missen. -
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht om een afspraak te maken voor je bandenwissel
-
Fietsen in Vlaanderen werd afgelopen jaren 40 procent veiliger
Het risico op een fataal ongeluk bij het fietsen is de afgelopen zeven jaar met 40 procent gedaald. In 2015 waren er 24,9 dodelijke slachtoffers per miljard gefietste kilometers, in 2022 daalde dit naar 14,9. Dat blijkt uit cijfers die vrijdag zijn bekendgemaakt op de studiedag rond het tienjarig bestaan van Fietsberaad Vlaanderen, het kenniscentrum van de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) en de Vlaamse overheid. Het Fietsberaad dringt ook aan op een uitbreiding van zijn werking en vraagt meer aandacht voor voetgangersbeleid. -
Ken je deze waarschuwing op je dashboard? “Blijf je ze negeren, dan zal je wagen niet meer starten”
Heel wat wagens hebben tegenwoordig een tank met AdBlue, een vloeistof die de stikstofoxide-uitstoot van dieselmotoren vermindert. Het is een cruciale component om te voldoen aan de emissienormen. Maar de uitstoot van je wagen is niet de enige reden waarom je beter regelmatig je AdBlue-niveau controleert en eventueel weer op peil brengt. -
Independer
Oldtimer versus classic car: wat is het verschil? En hoe betaal je tot 60% minder op de verzekeringspremie van je oude wagen?
189 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWouter Hoppenbrouwers
Eddy Jocken
Gino Denil
Djensen Reunens
Mario Adams