© pol de wilde - corelio

Trajectcontroles zorgen voor helft minder zware ongevallen: zo werken ze

Trajectcontroles zorgen voor een afname met meer dan 50 procent van het aantal zware verkeersongevallen op het traject waar ze de snelheid controleren. Dat blijkt uit cijfers van Vias institute. Waar vaste snelheidscamera’s de snelheid op een bepaald punt meten, berekent trajectcontrole de gemiddelde rijsnelheid over een langer weggedeelte.

Belga

Vaste snelheidscamera’s verminderen volgens Vias het totale aantal letselongevallen met een vijfde. Bij trajectcontroles is er een daling met 30 procent voor het totale aantal letselongevallen en met 56 procent voor de ongevallen waarbij iemand om het leven komt of zwaargewond raakt.

Uit een evaluatie van de 7 kilometer lange trajectcontrole op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere bleek volgens Vias dat het aantal overtreders met 71 pct daalde en het aantal zware overtreders met 85 procent. Ook in een ruime zone voor en na de trajectcontrole daalden de snelheid en het aantal overtredingen.

De metingen gaven volgens Vias ook aan dat het systeem leidt tot een veel gelijkmatiger snelheidsprofiel. “Over een langere afstand zorgen trajectcontroles voor een rustiger wegbeeld”, klinkt het bij Vias. Bestuurders zouden ook minder van rijstrook wisselen.

Vias institute doet sinds april technische eindkeuringen van trajectcontroles.

LEES OOK:

Automobilisten vinden trajectcontrole rechtvaardig

“Camera’s op kruispunten kunnen onveilig rijgedrag veroorzaken”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer