Volledig zelfrijdende auto is écht nog niet voor morgen
Vergeet het idee dat u weldra met de voeten op het dashboard en ondertussen de smartphone raadplegend naar uw werk zal pendelen. De volledig zelfrijdende auto is écht nog niet voor morgen. Pas ten vroegste tegen 2065 laten we het stuur volledig los, zo meent de Nederlandse automobielvereniging RAI.
Het leek erop dat een rijbewijs al in de relatief nabije toekomst overbodig zou worden. Maar volgens de Nederlandse tegenhanger van onze automobielfederatie Febiac is de volledig autonoom rijdende personenwagen toch nog niet voor de eerste 45 jaar. “We zien vandaag al wel een hoop mooie ontwikkelingen zoals rijstrookondersteuning, noodremfuncties, dodehoekspiegelherkenning en adaptieve cruise controle, waarbij automatisch afstand wordt gehouden”, zegt Floris Liebrand van RAI, de Nederlandse belangenvereniging voor de automobielindustrie. “Samen doen ze het aantal aanrijdingen al aanzienlijk dalen. Maar ondanks al die mooie ontwikkelingen zijn we nog lang niet zover dat we het stuur overal en volledig los kunnen laten.”
Volledig autonoom rijden
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
68
Goedkope elektrische auto van Chinese BYD dreigt Europese markt te ontregelen
-
Raak je door de autokeuring met duct tape aan je wagen? “In dit geval is het geen probleem”
In ‘Ze Zeggen Dat’ onderzochten Andy Peelman en Dina Tersago of je echt álles kunt repareren met duct tape, de sterke en multifunctionele plakband. Een tandem, een boot en een stuk klimtouw werden in twee geknipt en netjes aan elkaar bevestigd. Maar hoe zit dat in het verkeer? Ben je wettelijk gezien in orde als je beschadigde auto- en fietsonderdelen repareert met duct tape? -
PREMIUM
“Eén vraag stellen kan je rekening halveren”: zo kan je flink besparen bij de garagist
Met de regelmaat van de klok verschijnen er in de pers of op sociale media onheilspellende berichten over de prijs van autoherstellingen. Zelfs wagens die ogenschijnlijk maar bij een klein ongelukje betrokken zijn, blijken soms peperduur om te herstellen. Vaak denken eigenaars in de tang te zitten, maar er is wel degelijk een oplossing. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn licht toe: “Eén vraag kan je vijftig procent korting opleveren. En soms zelfs nóg meer”. -
-
Spaargids.be
Volgend jaar gaat de pensioenleeftijd omhoog: hoeveel kost het om een jaar vroeger te stoppen met werken?
-
KIJK. Tesla ramt ei zo na trein omdat automatische piloot overweg niet herkent
Een Tesla-bestuurder gaat viraal met dashcambeelden van zijn auto die op automatische piloot bijna een trein ramt. Craig Doty II uit de Amerikaanse staat Ohio deelt zowel beelden van de voorkant als van de zijkant van zijn auto. -
Fikse regenbui kan rijbereik van je elektrische auto tot wel 20 procent verminderen
Niet alleen kou en hitte beperken het rijbereik van elektrische auto's, ook regen is een factor die niet kan worden genegeerd. Volgens Frans onderzoek werd bij een snelheid van 110 kilometer per uur een gemiddeld extra verbruik van soms meer dan twintig procent gemeten. Hoe komt dat? -
Spaargids.be
Betaalkaart gestolen of verloren: draai je zelf op voor de kosten?
-
PREMIUM
GETEST. “Nieuwe Cupra Tavascan is een verademing in het elektrische autolandschap.” Onze autospecialist vertelt waarom
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerYvan Lissens
Guy Goethals
Donald Borremans
François Defosse
Steven De Baerdemaeker