Met die gegevens kunnen onderzoekers en scheepswerven sneller alternatieve brandstoffen in de visserij introduceren.
Foto: Koen Theuns

Onderzoek naar alternatieve brandstoffen in visserij: schip krijgt in Zeebrugge sensoren op romp en motor

De 'Z-26 Avanti' is het 1e Belgische vissersschip dat sensoren krijgt om data over brandstofverbruik te verzamelen. Op de romp komt er een snelheidsmeter en op de motor een torsiemeter, dieĀ de kracht op de schroef van de motor meet.Ā Met die gegevens kunnen onderzoekers en scheepswerven sneller alternatieve brandstoffen in de visserij introduceren.

In een droogdok in Zeebrugge krijgt de 'Z-26 Avanti' een heel bijzonder onderhoud. Het schip wordt uitgerust met sensoren die de snelheid door het water meten en de kracht van de motor op de schroef. De gegevens van die sensoren moeten leiden tot een energiezuiniger manier van vissen.

Nu verbruiken vissersschepen heel wat brandstof en dat weegt zwaar op het budget van de reders.Ā Sander Meyns van de Rederscentrale: "Brandstof maakt 20 tot 30 procent uit van de kosten van een reder. Kleine veranderingen hebben dan al een grote impact op de rendabiliteit. De nieuwe sensoren zullen ons leren waar de kleine en grote verbeteringen zitten."

De nieuwe sensoren zullen ons leren waar de kleine en grote verbeteringen zitten.
Foto: Koen Theuns

Voormalig visser Pedro RappƩ uit Heist is de bedenker van het concept. "Tijdens het vissen heeft een schip 2 snelheden: de snelheid waarmee het schip door het water beweegt en de snelheid waarmee het net over de zeebodem gesleept wordt. Het kan gebeuren dat de motor van het schip op volle vermogen draait en dat het net toch maar traag over de bodem gaat. Dankzij die sensoren zal een visser veel beter kunnen inspelen op de omstandigheden om zo efficiƫnt mogelijk de motor te gebruiken en dus brandstof te besparen".

Een visser zal veel beter kunnen inspelen op de omstandigheden om zo efficiƫnt mogelijk de motor te gebruiken.
Foto: Koen Theuns

Op langere termijn leveren de data van de sensoren ook input om een schip te ontwerpen dat nog energie-efficiƫnter is en nog maar weinig of geen fossiele brandstoffen verbruikt. Het ILVO (Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek) heeft daarvoor een projectvoorstel ingediend om samen met de UGent, 3 scheepswerven, de Rederscentrale en het Agentschap Landbouw en Zeevisserij die volgende stap te zetten.

"Met de data van de sensoren kunnen onderzoekers en scheepswerven modellen ontwerpen voor hydrodynamische rompvormen en propellers", zegtĀ Femke Aers (ILVO). "Het biedt ook inzicht in welke alternatieve brandstoffen geschikt zijn om de energietransitie in de visserij te maken. Per brandstoftype willen we in kaart brengen hoe haalbaar het is, rekening houdend ook met de veiligheid en de impact op de grootte van de schepen."

Meest gelezen