Luister naar

Tank volgooien tijdens de spits duurder

Nieuws
Wie goedkoop wil tanken, kan dat beter ’s avonds of halverwege de middag doen. Want sommige pompstations vragen in de spits hogere prijzen.
Eduard Sloot
vrijdag 22 september 2017 om 03:00
De concurrentie tussen tankstations is moordend.
De concurrentie tussen tankstations is moordend. anp / Jeroen Jumelet

Utrecht

Zouden klanten het gemerkt hebben? Sinds een halfjaar hanteren enkele tankstations in de spits hogere prijzen. Het gaat om tien tot vijftien pompstations van grote oliemaatschappijen als BP en Shell, zegt Ewout Klok van de Belangenvereniging voor Tankstations BETA. Ze zitten voornamelijk langs de snelweg. Het prijsverschil is ‘drie tot zes cent’ per liter. Dus zomaar een paar euro op een volle tank. Zo’n systeem zorgt ervoor dat de pompstations tijdens de spits, als veel automobilisten hun auto volgooien, wat meer verdienen. Door de grote hoeveelheid tankstations is de concurrentie op dit moment ‘moordend’, aldus Klok. Hierdoor kan het dus voorkomen dat iemand een pompstation binnen komt rijden en de prijs net omhoog springt. Daar moeten we niet te dramatisch over doen, reageert Klok. Want reisbureaus en supermarkten doen hetzelfde.

In Duitsland is het verhogen van de brandstofprijzen op drukke momenten heel normaal, zegt de BETA-bestuurder. ‘In de zomer, als iedereen op vakantie naar Italië gaat, is de benzine in Duitsland duurder.’

Hanteren Nederlandse pompstations straks ook die strategie? Dat is afwachten. De BETA-bestuurder benadrukt dat de pompstations nog in de pioniersfase zitten. Misschien voelen consumenten zich bedrogen en werkt het niet, zegt hij. ‘Maar misschien is het een gat in de markt en wordt het straks overal uitgerold.’

Persoonlijk heeft Klok, die zelf een Shell-station runt in Hoogeveen, zijn bedenkingen. Een leaserijder zal zich misschien minder aantrekken van de prijs. Maar Klok vreest dat anderen het niet waarderen als prijzen te pas en te onpas omhoog en omlaag gaan. ‘Zij zullen denken: ik zoek wel een andere pomp die altijd goedkoop is.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.