© Kris VAN DE SANDE

Print je eigen kleding in JBC-winkel

Om te testen op welke manier klanten nog aangenamer en makkelijker kleding kunnen kopen bij JBC heeft de kledingketen een innovation lab ingericht op de Corda Campus in Hasselt. In dit testcentrum experimenteert JBC met vernieuwende shopervaringen. Printen we binnenkort onze eigen kleding in een JBC-winkel, en krijgen we dankzij een test met slimme camera’s gepersonaliseerde boodschappen en modebeelden gepresenteerd tijdens ons winkelbezoek?

Marij WYERS

Niet alle experimenten uit de testruimte schoppen het tot in de kledingwinkels van JBC. “Ze moeten de shopervaring van de klant verbeteren. Daarom testen we alle innovaties twee tot vier maanden in dit innovation lab op de Corda Campus. Op deze innovatieve werkplek zitten veel creatieve start-ups waar mensen werken met jonge gezinnen, onze doelgroep. Ze kunnen ons inspireren en feedback geven”, zegt Jo Braeckman, ICT Group manager bij JBC. Naast de relevantie voor de klant kijkt JBC tijdens het proefdraaien ook of de innovaties uitvoerbaar en rendabel zijn.

De drie nieuwigheden die momenteel worden getest zijn de Printshop, de Feedbacktotem en de slimme camera’s.

Pienter pashok

Scherm suggereert bijpassende kledingstukken

In het innovation lab ondergaan bestaande nieuwigheden nog een test om ze te verfijnen. Zo krijgt het pienter pashok een upgrade alvorens het in alle JBC-winkels wordt geïnstalleerd. Sinds enkele weken zijn er proefopstellingen in twee Limburgse winkels: in de TT-wijk in Hasselt en in JBC Lommel. “In dat pashokje kan je via een interactief scherm een andere maat of andere kleur van een broek vragen, waarna een gealarmeerde verkoopster die uit het kledingrek gaat halen. Maar het pashokje is vooral pienter omdat het scherm jou ook ideeën aanreikt met foto’s van truien en hemden die op die broek passen”, zegt Thomas Dujardin. En wie zijn klantenkaart scant, krijgt in het pienter pashok ook nog kledingsuggesties op basis van de eigen smaak. “We proberen onze klanten zo goed mogelijk te helpen door persoonlijke aanbevelingen te doen. Zo kan een computer suggesties doen voor outfits door jouw aankoopgedrag te koppelen aan dat van een onbekende andere vrouw met dezelfde stijl. De computer presenteert dan combinaties die stijlgenoten van jou hebben gekocht.”

Pop-up Printshop

Eigen shirt in vijf minuten

In de pop-up Printshop kan je in nog geen vijf minuten je eigen persoonlijk shirt laten printen. Uit een rekje neem je een JBC-shirt. Je kiest een persoonlijke spreuk, lettertype, tekening of foto. De grote digitale printer drukt dit voor jouw ogen op een shirt.

Voor deze printshop werkt JBC samen met drie hippe Gentse student-ondernemers van de start-up Flâneur. De mobiele printshop maakt veel kans om na deze testfase te worden geïnstalleerd in JBC-winkels.

Wij gingen naar huis met ons toepasselijk T-shirt #hbvl@innovationlabjbc.

Slimme camera’s

Winkelschermen passen zich aan aan mannen en vrouwen

Slimme camera’s kunnen zien of de klant een man of vrouw is, en ze geven een schatting van de leeftijd. Op basis van die informatie kunnen de modebeelden op de winkelschermen worden aangepast. Bij een jonge vrouw kunnen dat dan hippe outfits zijn, bij mannen presenteren ze bijvoorbeeld posters met een kostuum of een sportieve outfit. De camera’s zijn slim maar ze zijn geen big brother. “Ze vertalen een gezicht in codes met 1 en 0. Klanten blijven onherkenbaar, maar op basis van die codes kunnen we wel zien bij welke kledingrekken mensen lang blijven hangen, welke plaatsen in de winkel een hotspot zijn, hoe klanten zich door de winkel bewegen, welke ingangen populair zijn. Met die informatie kunnen we de winkelinrichting verbeteren”, verduidelijkt Thomas Dujardin, digitale verkoops- en marketingmanager.

Feedbacktotem

Wat vond u ervan?

Om zoveel mogelijk feedback te krijgen van klanten test JBC ook de feedbacktotem waar de klant wordt bevraagd over zijn shopervaring bij de kledingketen. Aan de hand daarvan kan de kledingketen aanpassingen doorvoeren in de winkel. “Bij elke innovatie kijken we of de klant het niet als storend ervaart”, verduidelijkt Jo Braeckman. Zo ook met de slimme camera’s die nog in volle testperiode zitten.