© put

NSZ: “Voer een Vlaams label in voor kindvriendelijke horeca”

“Iedereen weet dat wanneer kinderen op hun gemak zijn, hun ouders dat ook zijn”, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). “Ze blijven langer en keren tevreden naar huis. Negen op de tien restauranthouders spelen daarop in, maar ze promoten dat jammer genoeg nog te weinig.”

sylvia mariën

Rommy voor de deur – een blauw mannetje met bestek in de handen, geïnspireerd op de Sint-Romboutstoren – betekent in Mechelen dat het om een gezinsvriendelijk restaurant gaat. Het is een stedelijk initiatief, Mechelen wil zich als kindvriendelijke stad tonen. Ook in andere steden en gemeenten zijn er dergelijke labels te vinden.

Zelfstandigenorganisatie NSZ spreekt van een “kakofonie” en pleit ervoor dat de gewesten een eigen label voor kindvriendelijke horeca bedenken. “Als je dan met de kinderen in een andere stad of gemeente komt, herken je meteen de plekken waar er voor hen wat voorzien is”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Je zou daarvoor dan een norm kunnen vastleggen: minstens een aanpassing in het menu, minstens een extra voorziening en minstens iets van animatie.”

Met zo’n label zouden de kindvriendelijke restaurants zichzelf ook beter kunnen promoten. Dat doen ze nu te weinig, zegt Mattheeuws. “Ze doen wel veel inspanningen om het gezinnen zo aangenaam mogelijk te maken, maar zeven op de tien maken daar nu geen reclame voor.”

Dat blijkt uit de enquête die het NSZ hield bij 324 restauranthouders. Uit die bevraging kwam ook naar voren dat 95% van hen “inspanningen doet om hun zaak kindvriendelijk te maken”. Dat kan een heel kleine inspanning zijn, een kindermaaltijd in het menu, of meer.

Kinderen baas

“Alleszins is het heel verstandig van restauranthouders om in te spelen op het feit dat kinderen vaker ‘baas’ zijn bij de restaurantkeuze. En iedereen weet dat als kinderen ergens op hun gemak zijn, hun ouders dat ook kunnen zijn. Ze blijven langer tafelen en keren ook tevreden terug. 27% van de restauranthouders zag een stijging van de omzet na investeringen in kindvriendelijkheid, 53% zag een omzetstijging wanneer ze ook gericht promotie daarrond voerden.” Benader een kind als een volwaardige gast, tipt het NSZ restauranthouders. En hou rekening met kinderen van verschillende leeftijden.

De ergernis rond ‘lastige’ of rumoerige kinderen valt in de horeca al bij al nog mee, blijkt nog uit de enquête. Rondlopen tussen de tafels wordt het minst geapprecieerd. NSZ geeft ouders nog wat raad mee: “Maak bij de reservering al melding van het aantal kinderen en hun leeftijd. Hou je kinderen in het oog, ook voor hun eigen veiligheid. Vermijd de drukste tijden van een restaurant. Tolereer geen onbeleefd gedrag tegenover het personeel. En maak een complimentje als je van de kindvriendelijkheid geniet.”