Studie: 43 procent van de Belgen niet overtuigd van veiligheid zelfrijdende auto
43 procent van de Belgen is er niet van overtuigd dat zelfrijdende wagens veilig zijn. Daarmee lijkt het vertrouwen van de consument in zelfrijdende auto's te stagneren, zo blijkt uit een onderzoek van bedrijfsconsultant Deloitte.
Deloitte ondervroeg voor haar ‘2019 Deloitte Global Automotive Consumer Study’ in september en oktober van vorig jaar meer dan 25.000 consumenten uit 20 landen om te peilen naar hun voorkeuren over kwesties die een impact hebben op de autosector. In België waren er dat ongeveer 1.250.
Uit het onderzoek blijkt dat het vertrouwen van de Belg in zelfrijdende wagens stagneert. 43 procent van de respondenten is er niet van overtuigd dat zelfrijdende auto's veilig zullen zijn. Dit is maar een lichte daling vergeleken met de 50 procent van vorig jaar. Het verschilt wel aanzienlijk van de 69 procent in 2017.
lees verder onder de video:
Geleidelijke aanvaarding
"Zelfrijdende wagens maakten hun intrede 'in de echte wereld' via piloottests en hebben bijgevolg te maken gekregen met uitdagingen uit 'the real world'. Een reeks spraakmakende incidenten hebben bijgedragen aan de stabilisering van het consumentenvertrouwen in de studie van dit jaar. Wellicht zal op langere termijn een tendens waar te nemen zijn in de richting van een geleidelijke aanvaarding", verklaart Eric Desomer, Automotive sector Leader for Deloitte Belgium, de tendens.
Consumentenvertrouwen
Uit het onderzoek blijkt ook dat het consumentenvertrouwen in traditionele autofabrikanten die zelfrijdende wagens op de markt brengen, blijft slinken: van 48 procent in 2018 tot 31 procent in 2019. Er is dus meer vertrouwen in spelers die nieuwe technologieën op de markt brengen dan in de traditionele fabrikanten.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
-
Lamborghini vindt het te vroeg voor volledig elektrische sportauto: “Brullend geluid van V10-motor valt niet zomaar na te bootsen”
De Italiaanse sportwagenfabrikant Lamborghini wacht voorlopig met het volledig elektrisch maken van zijn sportwagens. Volgens Lamborghini-baas Stephan Winkelmann is het op zich geen probleem om snelle elektrische auto’s te produceren. Alleen emotionele aspecten, zoals het brullende geluid van de V10-motor van de Huracan, kunnen niet zomaar worden nagebootst. -
PREMIUMGETEST.
“Eerste elektrische auto met zo’n uitzonderlijk comfort”: onze autospecialist in de ban van prijskraker Citroën ë-C3
Jarenlang was de Citroën C3 het best verkochte model in ons land. De test van de ë-C3 was er dan ook eentje waar HLN-autospecialist Joost Bolle al lang naar uitkeek. Een paar maanden geleden beloofde Citroën immers dat het met de ë-C3 een voor iedereen betaalbare elektrische auto zou lanceren. Hij vertelt wat hem meteen opviel en wat de verschillende versie - elektrisch, benzine en hybride - zullen kosten. -
-
Vtwonen
Bruisend wondermiddel: deze 10 dingen kun je allemaal schoonmaken met cola
-
PREMIUM
Neemt TomTom met zelfrijdende auto wel de juiste afslag?
TomTom gaat volledig voor de zelfstandig rijdende auto. Daarmee neemt het bedrijf een grote gok, want die markt wordt nu beheerst door grote, zeer kapitaalkrachtige concurrenten als Here en Google. -
HLN Shop
Vanop afstand je pakje in ontvangst nemen? Dit zijn de voordelen van een videodeurbel
Krijg je onverwacht bezoek, is het de deurbel die je attent maakt op de verrassing. Of het echter om een prettige dan wel onaangename verrassing gaat, vertelt die er helaas niet bij. Dat maakt van opendoen soms een spannende gok. Tenzij… je voor een videodeurbel kiest. Met dit moderne gadget weet je altijd en overal precies wie je met een bezoek vereert. HLN Shop legt uit hoe het werkt. -
Spaargids.be
VDK Ritme Spaarrekening biedt hoogste rente, maar limiteert inlage: wat zijn de beste alternatieven voor grote spaarders?
-
“Laat die zelfrijdende auto maar komen"
-
PREMIUM196
Wie 123 km/u rijdt op de snelweg zal het horen: nieuwe auto’s moeten piepen wanneer je te snel gaat
Knipperen, pingen of piepen. Vanaf juli moet elke nieuwe auto een waarschuwing geven wanneer de chauffeur het gaspedaal te diep indrukt. De verplichte Europese invoering stuit op veel weerstand, en dat begrijpt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. “De psychologische impact van zo’n systeem mag je niet onderschatten.” Hoe gaat het juist in z’n werk? En waarom deze ingrijpende maatregel? -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Auto
VIDEO. Een echt SF-ongeluk: zelfrijdende auto rijdt zelfstandige robot aan
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Johan Vancaneghem
censor
Jan Verstrepen
Danny De Corte