Fors meer handel in oude auto’s

© Bas Bogaerts

© r

thumbnail: null
thumbnail:

Op de tweedehandsmarkt zijn vooral diesels te vinden, terwijl de Belg nu benzines wil. Daardoor stijgt de export én de import.

dds

De Belgen verkochten in 2017 voor het eerst voor meer dan 2 miljard euro aan ­tweedehandswagens. Dat is een stijging van 17 procent in vergelijking met vier jaar geleden. Tegelijk werd voor het eerst voor meer dan 1 miljard euro aan auto’s naar ons land ingevoerd. Tegenover 2013 is dat een toename met liefst 55 procent, blijkt uit cijfers van het Agentschap voor Buitenlandse Handel.

De sterke toename van de handel in oude wagens illustreert de mismatch op de tweedehandsmarkt. ‘Het publiek is meer en meer op zoek naar kleine benzinewagens, terwijl het aanbod van tweedehandswagens vooral uit dieselwagens bestaat’, zegt Marc Gros van zoekertjessite Gocar.

België was decennialang een land van dieselrijders, maar dat stopte de afgelopen jaren abrupt. Het uitstootschandaal van Volkswagen knaagde aan de populariteit van de diesel, maar ook de fiscaliteit hielp een handje. ‘In drie jaar tijd is de fiscale druk op diesels met 30 procent gestegen, door een hogere verkeersbelasting en hogere accijnzen’, zegt Maarten Matienko van VAB. Bovendien bannen steden steeds vaker oude wagens door de invoering van een lage-emissiezone. Dat is nu al het geval in Antwerpen en Brussel. In 2020 volgen Gent en Hasselt.

Uit recente cijfers van de automobielfederatie Febiac blijkt dat bijna 80 procent van de particulieren vandaag voor een benzinewagen kiest. Eind 2011 koos nog driekwart van de Belgen voor een dieselwagen. Bij de bedrijfs­wagens lag het aandeel diesels nog veel hoger. Die wagens raken leasingbedrijven en fleetmanagers in ons land niet langer kwijt.

Betere reputatie

In Oost-Europese landen heeft diesel nog niet zo’n slechte reputatie. De afgelopen vier jaar steeg de uitvoer naar Roemenië, Hongarije, Polen, Slovakije en Bulgarije sterk. Uit de cijfers voor de eerste maanden van 2018 blijkt dat die landen nog steeds in de lift zitten.

Ook Portugal en Spanje zitten in de lift. ‘In de crisisjaren zijn daar nauwelijks nieuwe auto’s ingeschreven’, zegt Gros. ‘Daardoor hebben ze een groot tekort aan tweedehandswagens.’ Maar in Oost- en Zuid-Europa zal de markt keren, voorspelt Pieter Behets van Cars on the web, het grootste online autoveiling­platform van ons land. ‘De normen in Portugal en Roemenië worden ook strenger. Maar het klopt dat de wetgeving daar nog wat achterblijft.’

De export naar Duitsland nam dan weer af. ‘Duitse handelaars verkochten veel wagens door naar Oost-Europa. Nu vinden Belgische verkopers zelf de weg’, zegt Behets. Bovendien raakt ook Duitsland zijn diesels in eigen land nog moeilijk kwijt, blijkt uit een pas verschenen studie van het Institut für Angewandte Logistik. Bij onze oosterburen steeg de uitvoer van diesels vorig jaar met 20,5 procent. Vooral Italië en Oostenrijk zien ze nog graag komen.

In Nederland groeit de interesse voor onze dieselwagens wel. ‘Nederland heeft veel benzinewagens’, zegt Behets. ‘Grotere dieselwagens worden fiscaal ontmoedigd.’ Toch is er vraag naar stevigere motoren, bijvoorbeeld om een caravan te trekken. Daarbij worden Nederlanders geholpen door het feit dat tweedehands dieselwagens fiscaal interessanter zijn.

Import stijgt sneller

In enkele jaren is de uitvoer van oude auto’s gevoelig toegenomen. Maar de invoer in ons land steeg nog sneller. ‘Belgische handelaars stonden daar altijd wat weigerachtig tegenover’, zegt ­Behets. Maar door de zo sterk gestegen vraag naar kleinere benzinewagens hebben ze geen andere keus. Opmerkelijk is wel dat de import van auto’s veel geconcentreerder is dan de export. Net geen 80 procent van alle import komt uit vier landen: Duitsland, Frankrijk, Spanje en Nederland.

Het is aannemelijk dat de hoge in- en uitvoerniveaus de komende jaren zullen aanhouden, voorspelt Cars on the web. Uit bevragingen van VAB blijkt dat nog amper één op de tien Belgen een dieselwagen wil. Tegelijk blijft het aandeel van diesel bij bedrijfswagens hoog. Vorig jaar ging het nog om twee op de drie nieuwe bedrijfswagens.