Direct naar artikelinhoud
Opinie

Fons Leroy reageert op de kritiek: “Door de VDAB te digitaliseren versterken we net onze menselijke aanpak”

Fons LeroyBeeld RV

Fons Leroy is gedelegeerd bestuurder VDAB. Hij reageert op de kritiek van Netwerk tegen Armoede, ACOD en Samenlevingsopbouw.

In het artikel Vernieuwde VDAB werkt niet voor kwestbaren (DM 23/10) uiten het Netwerk tegen Armoede, ACOD en Samenlevingsopbouw hun kritiek op de vernieuwde dienstverlening van VDAB. Dit model werkt volgens hen niet voor kwetsbaren. Dat terwijl VDAB digitaliseert om juist meer tijd en ruimte te hebben voor wie nood heeft aan een persoonlijk gesprek.

Door te digitaliseren versterken we onze menselijke aanpak. We sluiten niemand uit, we willen meer tijd hebben voor groepen die het nodig hebben. Telefonische bemiddelaars bellen werkzoekenden op om in te schatten wat hun noden zijn. Dat heeft drie grote voordelen voor werkzoekenden, en specifiek voor kwetsbare werkzoekenden.

1. Online, telefonisch en op locatie bereikbaar

Mobiliteit is meer en meer een uitdaging voor iedereen. Juist daarom zetten we in op andere manieren om in contact te treden met onze werkzoekenden zodat ze zich niet moeten verplaatsen. VDAB was en is niet aanwezig in elke gemeente waar op 14 oktober gestemd kon worden. Maar we hebben geen afbouwscenario en behouden nog steeds een uitgebreid netwerk aan locaties waar je zomaar kan binnenstappen en waar ook de tijd en ruimte is voor intensieve begeleidingsgesprekken door een persoonlijke bemiddelaar.

Daarnaast versterken we onze dienstverlening met telefonische bemiddelaars die van 8 tot 19 uur gratis bereikbaar zijn via het 0800-nummer. Tot slot hebben we een klantvriendelijk online platform gelanceerd. We deden aanpassingen op basis van klantenpanels met onder andere kwetsbare werkzoekenden, die de vernieuwde website testten en ook op basis van advies van onze stakeholders, waaronder Netwerk tegen Armoede.

2. Digitale vaardigheden zijn een must op de arbeidsmarkt

Als VDAB zijn we ons zeer bewust van onze maatschappelijke opdracht en doen we er alles aan om een inclusieve dienstverlening aan te bieden. Maar we moeten inzetten op digitalisering. Je kan je de vraag stellen hoe beschikbaar iemand is voor de arbeidsmarkt als hij of zij niet digitaal beschikbaar en -vaardig is. Hun kansen op de arbeidsmarkt zijn aanzienlijk minder.

Met dit nieuwe model wil VDAB sneller kunnen traceren wie digitaal versterkt moet worden, omdat dat absoluut noodzakelijk is om hun kansen op werk te verhogen.

Je kan je de vraag stellen hoe beschikbaar iemand is voor de arbeidsmarkt als hij of zij niet digitaal beschikbaar en -vaardig is

3. We werken lokaal samen om dichter bij de doelgroep te staan

Als dienstverlenende organisatie willen we er zeker van zijn dat we de zwakkere groepen bereiken. Daarom werken we nauw samen met de organisaties die deze groep in begeleiding heeft, de OCMW’s. Met armoedeorganisaties hebben we werk-welzijnstrajecten opgezet om lokaal te kunnen activeren. De samenwerking met onder andere OCMW’s, vakbonden en lokale besturen willen we in de toekomst versterken zodat een werkzoekende via deze instanties al een stuk basisinformatie kan meekrijgen en meteen op de goede weg naar werk gezet kan worden. In een sterke samenwerking kan een werkzoekende instappen in de dienstverlening van VDAB zonder gehinderd te worden door drempels.