Bosch wil met nieuwe uitlaattechnologie dieselwagen van ondergang redden
Het Duitse technologieconcern Bosch wil met een nieuwe uitlaattechnologie de in onmin geraakte dieselwagen van de ondergang redden.
Het systeem kan de emissie van stikstofoxiden ver onder de huidige en toekomstige limieten houden, zo heeft de toeleverancier bekendgemaakt. De nieuwe technologie vergt geen extra hardware of fors hogere kosten.
Bosch spreekt van een doorbraak op de weg naar een mogelijk emissievrije mobiliteit. De techniek is zo ver gevorderd dat ze onmiddellijk door de autobouwers in serieontwikkeling genomen kan worden.
Volgens Bosch is de dieseltechnologie te belangrijk om die zomaar af te schrijven. Bedrog zoals met de sjoemelsoftware bij Volkswagen wil Bosch verhinderen. "Het stikstofoxideprobleem in het straatverkeer valt technisch op te lossen", zegt Bosch-voorzitter Volkmar Denner bij de presentatie van de jaarcijfers.
De nieuwe technologie bestaat uit een combinatie van nieuw ontwikkelde injectietechnologie, temperatuurmanagement in de motor, luchtsysteem en het gebruik van artificiële intelligentie. Daarmee kan volgens Denner een einde komen aan de discussie over de toekomst van de dieselwagen. Hij pleit er ook voor om de milieuimpact van elektrische wagens kritisch en realistisch te bekijken. "Bij zo'n algemene overweging zal blijken dat het beter is met de juiste dieselwagen te rijden dan met de foute elektrische wagen."
Voor eigenaars van een dieselwagen biedt de nieuwe technologie geen oplossing, zij hebben een nieuwe auto nodig. Bestaande wagens kunnen er immers niet meer mee aangepast worden. Een andere kanttekening is dat, hoewel de technologie onmiddellijk beschikbaar is, autobouwers ze nog wel eerst in hun eigen motorenontwikkeling moeten integreren, en dat kan nog jaren duren.
De doorbraak neemt ook niet weg dat Bosch miljarden blijft investeren in elektromobiliteit, aldus Denner. Bosch maakte woensdag ook bekend vorig jaar een omzet van 78,1 miljard euro en een operationele winst van 5,3 miljard euro geboekt te hebben, beide recordcijfers.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
-
PREMIUM196
Wie 123 km/u rijdt op de snelweg zal het horen: nieuwe auto’s moeten piepen wanneer je te snel gaat
Knipperen, pingen of piepen. Vanaf juli moet elke nieuwe auto een waarschuwing geven wanneer de chauffeur het gaspedaal te diep indrukt. De verplichte Europese invoering stuit op veel weerstand, en dat begrijpt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. “De psychologische impact van zo’n systeem mag je niet onderschatten.” Hoe gaat het juist in z’n werk? En waarom deze ingrijpende maatregel? -
Dit is de échte reden waarom je niet mag bellen tijdens het tanken
In heel wat tankstations mag je je gsm tijdens het tanken niet gebruiken vanwege explosiegevaar. Nochtans is dat al lang achterhaald. Maar wat is dan de échte reden dat het niet mag? En kan je er een boete voor krijgen? Wij zochten het uit. -
-
PREMIUM
GETEST. “Nieuwe Cupra Tavascan is een verademing in het elektrische autolandschap.” Onze autospecialist vertelt waarom
-
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
Opvallend: tegenwoordig vind je nagenoeg geen nieuwe cabrio meer onder de 35.000 euro. Hoe komt dat? Zijn er toch goedkopere modellen? En wat kost het om die te verzekeren? Independer.be wijst op vier dingen die je moet weten als je er deze zomer één wil kopen. -
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
PREMIUM
Nieuwe Renault zadelt tientallen Vlamingen op met motorproblemen. Wat is er aan de hand? “Van auto van 45.000 euro verwacht ik toch meer”
-
Independer
Autosleutel gestolen of verloren? Deze kosten dekt je verzekering (niet)
-
Ondanks veel protest en sabotage: Tesla mag gigafabriek in Duitsland nog een pak groter maken
De gemeenteraad van de Duitse plaats Grünheide, nabij Berlijn, heeft toestemming gegeven voor de omstreden uitbreiding van de grote autofabriek van Tesla daar. Milieuactivisten hebben al veel actie gevoerd tegen de uitbreidingsplannen en protesteerden ook vandaag bij de vergadering. -
PREMIUM
“Eén vraag stellen kan je rekening halveren”: zo kan je flink besparen bij de garagist
Met de regelmaat van de klok verschijnen er in de pers of op sociale media onheilspellende berichten over de prijs van autoherstellingen. Zelfs wagens die ogenschijnlijk maar bij een klein ongelukje betrokken zijn, blijken soms peperduur om te herstellen. Vaak denken eigenaars in de tang te zitten, maar er is wel degelijk een oplossing. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn licht toe: “Eén vraag kan je vijftig procent korting opleveren. En soms zelfs nóg meer”. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
23 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDimitri Van der Spiegel
Robert VAN LAERE
Wim De Cokere
Philip Coeman
Hugo Van Haevre