© cn

Adres wijzigen in Genk? Tot zeven dagen wachten op afspraak in stadhuis

Wie een afspraak wil in het stadhuis van Genk voor de dienst Vreemdelingenzaken of voor een adreswijziging, moet tot zeven dagen wachten. Tot voor kort was dat zelfs nog twaalf dagen. “Ook wij vinden dit te lang”, zegt schepen van Burgerzaken Kathleen Parthoens (CD&V). “Met het beschikbare personeel doen we al het mogelijke om de wachttijd zo laag mogelijk te houden.”

Chris NELIS

Om de wachttijden aan de loketten te beperken, biedt de stad sinds maart vorig jaar een groot deel van haar diensten enkel op afspraak aan. Afhankelijk van de dienst en het moment, kon de wachttijd oplopen tot zeventig minuten. Maar schepen Kathleen Parthoens (CD&V) bevestigt dat het dezer dagen wel tot een week kan duren tussen het maken van een afspraak en het effectief bezoeken van het loket. “In de zomermaanden is er altijd een verhoogde druk op de agenda’s van de diensten Vreemdelingenzaken en Adreswijzigingen”, zegt Parthoens. “Op een bepaald moment liep die zelfs op tot twaalf dagen. Vandaag zitten we hier op een maximum van zeven dagen. Dat vinden ook wij veel te lang. Met het beschikbare personeel doen we al het mogelijke om die wachttijden zo laag mogelijk te houden. Maar die lange wachttijden gelden maar voor een beperkt aantal diensten”, verzekert ze.

Digitaal loket

Volgens Parthoens moeten klanten die naar Burgerzaken komen voor andere dingen, niet zo lang wachten. “Het gaat dan onder meer om identiteitskaarten, reispassen, rijbewijzen, aangifte van geboorten of overlijdens en aanvragen voor huwelijken. Daarvoor kan je op heel korte termijn een afspraak maken. Vaak nog voor de dag zelf. Voor producten van het Sociaal Huis merken we ook een stijgende wachttijd. Maar dat heeft dan te maken met het naderende jaareinde waarbij mensen hun aanvraag van een premie voor nutsvoorzieningen tot het laatst uitstellen. Voor de dienstverlening van de Technische Diensten moet ik zeggen dat het aantal bezoekers aan het stadhuis sterk verminderd is. Dat is dan het gevolg van de uitbreiding van het digitaal loket. Ook hier zijn er wachttijden van één tot twee dagen en soms kan het ook wel op dezelfde dag.”