Ryanair vreest hete zomer in de luchtvaart: "Risico op stakingen bestaat wel degelijk"
ReisnieuwsRyanair vreest voor een hete zomer in de luchtvaartsector. Marketingdirecteur Kenny Jacobs verwees in Brussel naar de pilotenstaking bij Brussels Airlines en naar de meerdaagse stakingen bij Air France-KLM. Maar ook Ryanair zelf is niet immuun voor acties, gaf hij toe. "Ik hoop dat het niet komt tot verstoringen, maar als je kijkt naar de hele industrie bestaat er wel degelijk een risico op stakingen", klonk het op een persmoment in Brussel.
Ook bij Ryanair is er al enkele maanden sociale onrust. De Ierse lowcostmaatschappij weigerde tot enkele maanden geleden vakbondsafgevaardigden te erkennen, maar lijkt nu toch bij te draaien. In Duitsland en Italië is er al een akkoord over een vakbondsvertegenwoordiging, in België komt er binnen de maand overleg met vertegenwoordigers van de piloten. De vakbond LBC-CNE, die optreedt als vertegenwoordiger voor de piloten, zegt nog geen uitnodiging te hebben ontvangen.
"Blijven ons model trouw"
De marketingdirecteur van Ryanair wilde niet ingaan op de inhoud van die gesprekken. Volgens hem zijn de eisen van Ryanair-piloten niet noodzakelijk dezelfde als bij Brussels Airlines. "We gaan in elk geval ons lowcostmodel trouw blijven", klonk het nog.
Een vijftal vakbonden, waaronder de Belgische LBC, hebben eind vorige maand een ultimatum gesteld aan Ryanair. Ze dreigen met een staking als de Ierse luchtvaartmaatschappij tegen 30 juni niet is ingegaan op hun eisen, waaronder het toepassen van de geldende nationale wetgeving. Maar dat lijkt Ryanair niet van plan. Jacobs: "We opereren in 28 verschillende landen en gaan dus niet 28 verschillende arbeidsreglementen toepassen. Dat zou niet efficiënt zijn."
"Gericht kiezen waar we uitbreiden"
Ryanair nuanceerde ook de bewering van Brussels Airport dat de Ierse lowcostmaatschappij haar activiteiten de jongste maanden heeft teruggeschroefd. "We hebben vier jaar van sterke groei gekend op Zaventem. Maar het is normaal dat er verschuivingen tussen verschillende luchthavens zijn in termen van capaciteit", aldus nog Jacobs.
Volgens hem waren er de jongste maanden nu eenmaal veel groeiopportuniteiten voor Ryanair in Duitsland en in Italië. "We moeten dus gericht kiezen waar we extra gaan uitbreiden."
"Ongekende groei"
Jacobs verzekerde dat dit niets te maken heeft met mogelijke problemen op de Belgische markt. "We hebben de jongste jaren een ongekende groei gekend in België (Charleroi en Zaventem; nvdr). We zijn de tweede grootste speler met een marktaandeel van 27 procent, na Brussels Airlines en voor TuiFly. De voorbije winter groeide Ryanair in België met 3 procent, klonk het nog.
Boetes geen effect
Maar de levering van nieuwe vliegtuigen bepaalt de groei van de capaciteit. De Ierse lowcost carrier kiest dan ook voor markten met de meeste groeikansen, zoals Duitsland en Italië. Volgens de marketingdirecteur hebben de boetes voor het overschrijden van de geluidsnorm boven het Brussels gewest niets veranderd aan hoe Ryanair vliegt op Brussels Airport.
"Terugbetaling plus 5 euro"
Om haar lowcost-karakter nog wat meer in de verf te zetten, komt de Ierse luchtvaartmaatschappij vanaf oktober met een laagsteprijsgarantie. "Als men eenzelfde vlucht -op dezelfde luchthaven, dezelfde dag en ongeveer hetzelfde tijdsbestek- vindt die goedkoper is, dan betalen we het prijsverschil terug. Plus nog eens vijf euro extra", kondigde Jacobs aan. Het ticket moet dan wel ongeveer twee weken op voorhand zijn geboekt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
HLN SKIWEERBERICHT. Zet recordwarmte een domper op het einde van het wintersportseizoen?
-
PREMIUM
HLN SKIWEERBERICHT. Wat mogen we verwachten in het paasweekend? “Grote verschillen in noorden en zuiden van de Alpen
De paasvakantie betekent voor vele skigebieden traditioneel het einde van het wintersportseizoen. Maar wat voor weer mogen we tijdens die laatste weken nog verwachten? Hoe liggen de skipistes er momenteel bij? En komt er nog wat sneeuw bij? Meteoroloog Jonas De Bodt blikt vooruit op het skiweer tijdens de eerste week van de paasvakantie. “Ga je skiën in het noorden of zuiden van de Alpen, dan krijg je een héél andere vakantie.” -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
-
46
KIJK. Broodjesverkoper probeert Belgische toerist op te lichten: “Hij vroeg tien keer de normale prijs”
-
PREMIUM
Voordelig citytrippen met een local als gids: krijg je écht waar voor je vrijwillige bijdrage? “5 euro is een peulschil vergeleken met officiële tour”
Je ziet ze al langer in populaire citytripsteden: excursies begeleid door een local, die je voor een vrijwillige bijdrage door de stad loodst. Maar hoe kwalitatief is zo'n toer eigenlijk? En kan je echt betalen wat je maar wil? Onze reisexpert Johan Lambrechts deelt zijn ervaringen én tipt hoe je het makkelijkst zo'n plaatselijke gids kunt boeken. “Ik heb zo al heel wat sfeervolle, onbekende plekjes ontdekt.” -
PREMIUM
Dag naar pretpark wordt fors duurder: mét eten en drinken al snel 250 euro per gezin. “Maar wie oplet, hoeft nooit de volle pot te betalen”
Wie deze paasvakantie een pretpark bezoekt, betaalt tot 8 procent méér dan vorig jaar, zo blijkt uit een prijsvergelijking van HLN. Voor een gezin met twee volwassenen en twee kinderen kost een dag attractieplezier snel meer dan 250 euro. Toch hoeft dat niet altijd zo te zijn. Onze journalist vond verschillende manieren om tientallen euro’s te besparen op je tickets: “Het duurste park verandert zo in het allergoedkoopste.” -
PREMIUM
Van Acireale tot Savoca: onze reisexpert tipt de mooiste locaties op Sicilië uit ‘De Mol’ én vertelt wat het kost
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Met de auto naar Zuid-Frankrijk? Waarom dat misschien niet het beste idee is
De paasvakantie staat voor de deur en dat is voor velen de ideale gelegenheid om hun batterijen volledig op te laden. De ene blijft liefst rustig thuis, terwijl anderen er liever op uit trekken voor een korte vakantie. Maar brengt dat reizen wel echt rust? Gelukspsycholoog Josje Smeets legt uit hoe je vermijdt dat je overspannen en uitgeput terugkeert van op reis. -
PREMIUM
Vastgoedprijzen aan Spaanse costa’s stijgen tot 45 % op jaar tijd. “Maar in deze 3 regio’s vind je nog wél een betaalbaar tweede verblijf”
Belgen kochten in 2023 een recordaantal tweede verblijven in Spanje. “Maar daardoor stegen de prijzen met 10 tot zelfs 44 procent”, zegt onze vastgoedexpert Bjorn Cocquyt. Al blijven drie regio’s nog relatief betaalbaar. Cocquyt verzamelt de prijzen van de Costa Brava tot de Costa del Sol en op Tenerife, en hij tipt aanraders die nu te koop staan: “365.000 euro voor nieuwbouw, pál aan het strand.” -
Reizen als een god door Frankrijk: jongeren kunnen deze zomer voor 49 euro onbeperkt treinen in ‘la douce France’
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpeter maas
Jan Verstrepen
Jef Denijs
Stefan Vantstraat
guy vermeulen