Brusselse Audi e-tron krijgt snelste laadvermogen op de markt: na half uur rijbereik van 320 km
De Audi e-tron, die dit jaar nog in de fabriek in Vorst van de band zal rollen, zal als eerste elektrische seriewagen aan snellaadpalen met een laadvermogen tot 150 kW kunnen tanken. Daarmee kan de batterij van de auto in dertig minuten voor 80 procent opgeladen worden, goed voor een rijbereik van zowat 320 kilometer. Dat heeft Audi bekendgemaakt in Berlijn.
Met nog eens dertig minuten laden kan de batterij opgeladen worden tot de volledige capaciteit, goed voor een autonomie van 400 kilometer. Als basis voor het snellaadvermogen van 150 kW ligt volgens Audi het thermomanagement van de lithium-ionbatterij in de bodem van de wagen.
"De batterij slaat 95 kWh energie op en maakt daarmee een rijbereik van meer dan 400 km mogelijk in de vrij realistische WLTP-test (de nieuwe Europese testprocedure, nvdr). Daarmee is de SUV helemaal klaar voor dagelijks gebruik", aldus Audi, dat verwacht dat er tegen eind dit jaar bijna 200 highpower laadstations met elk zes laadpunten zullen zijn in Europa.
Tegen 2020 worden er 400 dergelijke standplaatsen aan snelwegen en de belangrijkste verkeersassen op telkens 120 km van elkaar voorbereid. Er zijn in totaal ook al meer dan 65.000 publieke laadpunten in Europa, maar daarvan ligt het laadvermogen een heel stuk lager.
De prijs voor een Audi e-tron zal beginnen vanaf 80.000 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
Zomers genieten: dat betekent ook relaxen in en rond het zwembad. Doe je dat het liefst in alle privacy en zonder je te moeten verplaatsen? Bouwsite Livios legt uit welke stappen je nu best onderneemt om binnenkort optimaal te kunnen genieten. Ook een budgetvriendelijk(er) alternatief voor het klassieke zwembad komt aan bod. -
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
Aziatische wagens zijn bezig aan een opmars op de Belgische markt. Maar verandert de keuze voor zo’n - vaak onbekend - automerk iets aan je verzekering en premie in vergelijking met een ‘klassiek’ Europees merk? Independer.be zoekt het uit. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Brusselse Audi e-tron krijgt prijskaartje van 80.000 euro
De Duitse luxewagenbouwer Audi heeft tijdens zijn jaarlijkse persconferentie duidelijkheid gegeven over de kostprijs van zijn elektrische SUV Audi e-tron, die dit jaar nog in de fabriek in Vorst van de band zal rollen. In Duitsland zullen de prijzen voor de auto beginnen vanaf 80.000 euro. Volgens een woordvoerster van de Belgische Audi-invoerder D'Ieteren zal die prijs in België in dezelfde lijn liggen. In een aantal markten kan de auto al besteld worden. In Noorwegen alleen kreeg Audi al 3.700 bestellingen voor de auto, zegt Audi-topman Rupert Stadler. In België gaat het om 340 pre-orders. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
25 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Jan Verstrepen
Jan Rodrigus
Joris Vanderaert
Jan Rodrigus