Fraudeschandaal rond Kobe Steel breidt uit
Het fraudeschandaal rondom Kobe Steel neemt in omvang toe. Het op twee na grootste staalconcern van Japan liet weten dat niet alleen gegevens over de stevigheid en levensduur van aluminium- en koperproducten zijn vervalst, maar dat waarschijnlijk ook data over ijzerpoeder niet kloppen.
Kobe Steel zei eerder al dat zijn producten naar zo'n tweehonderd afnemers gingen, maar dat er geen veiligheidsproblemen aan het licht zijn gekomen. Het zou gaan om in totaal 20.000 ton aan metaal waarvan de gegevens onjuist zijn.
Namen van klanten werden niet genoemd. Volgens Japanse media zou onder meer de vliegtuig- en automobieldivisie van Mitsubishi Heavy Industries de betrokken producten hebben ontvangen.
Ook autobouwers als Nissan, Honda en Toyota werken met producten van Kobe Steel. "Er is aluminium van Kobe Steel gebruikt voor portieren en motorkappen van voertuigen", luidt het bijvoorbeeld bij Nissan. "We zijn de potentiële gevolgen aan het nagaan, want de kwaliteit van het aluminium kan gevolgen hebben voor de veiligheid van voetgangers" bij een aanrijding.
Het aandeel van het staalconcern krijgt zware klappen op de beurs in Tokio. Het aandeel verloor gisteren al 22 procent van zijn beurswaarde, vandaag kwam daar nog eens een kleine 20 procent bovenop.
Het Kobe Steel-schandaal is een nieuwe klap voor de Japanse industrie, waar de afgelopen tijd grote zorgen zijn ontstaan over kwaliteitscontroles en inspecties. Zo moest Nissan onlangs 1,2 miljoen auto's terugroepen omdat ze gecontroleerd waren door ongekwalificeerde technici en bleek Mitsubishi Motors te hebben gesjoemeld met brandstoftesten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
-
Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil 130 banen schrappen
De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil zijn organisatie hervormen en daarbij 130 van de 1.500 banen in België schrappen. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Er start overleg over de herstructurering met de vakbonden. -
PREMIUM24
PORTRET. Ook Marc Van Hool wilde bedrijf van zijn opa overnemen: zelfs Tom Waes en Marc Coucke vertrouwen hem hun centen toe
Marc Van Hool wilde graag een deel van de failliete firma Van Hool overnemen. En ja, dat klinkt zoals het is: ook hij is een lid van de compleet versplinterde familie. Deze telg is geen groentje in het vak, want hij wist al eerder noodlijdende bedrijven - zoals Veritas - uit het slop te trekken. Maar Marc is toch vooral de kleinzoon van Bernard, de oprichter van de busbouwer, en zoon van Paul die zich - met nog twee broers - in 1999 liet uitkopen in het familiebedrijf. Hoe zit dat nu precies? -
-
Moederbedrijf van Facebook ziet 173 miljard euro in rook opgaan na tegenvallende cijfers
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Ook Europese gasprijs flink gestegen door onrust Midden-Oosten
In navolging van de olieprijzen is ook de Europese gasprijs flink gestegen door de onrust in het Midden-Oosten en de dreiging van een directe aanval door Iran op Israël. Door die spanningen zijn er zorgen dat gasleveringen uit het Midden-Oosten verstoord kunnen raken. -
IMF somberder over economische groei in eurozone
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
105
België heeft vijfde grootste begrotingstekort van eurozone
Het begrotingstekort in de eurozone is vorig jaar lichtjes afgenomen: van -3,7 procent in 2022 naar -3,6 procent in 2023. Dat blijkt uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat. In België is het tekort daarentegen flink opgelopen: van -3,6 procent naar -4,4 procent. -
PREMIUM
Eerste ‘energie-eiland’ ter wereld komt voor de Belgische kust: hoeveel miljoen gezinnen zal het van stroom voorzien?
In het Nederlandse Vlissingen is gestart met de bouw van het Prinses Elisabeth Eiland. Dat energie-eiland - het eerste ter wereld - moet over twee jaar voor de Belgische kust opdoemen. Het project zal meer dan twee miljard euro kosten. Zullen wij via onze factuur meebetalen voor het eiland? En hoe zal het ons van energie voorzien? -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN