© ASO

De vier nieuwigheden in de Tour van 2018

De Ronde van Frankrijk presenteert zoals elk jaar ook enkele nieuwigheden of zaken die terugkeren. Zo keert het parcours van editie-2018 terug naar de kasseien, maar liefst 21,7 km, maar opvallend: in de eerste negen etappes zijn er telkens drie, twee, één bonificatieseconden te verdienen in de finale.

1. Bonificatieseconden

“Voortdurend proberen we voor vernieuwing te zorgen”, aldus organisator Christian Prudhomme, “we proberen te verrassen met het parcours en nu zijn er ook de bonificatieseconden in de finales van de eerste negen etappes. Drie, twee of één seconde wordt toegekend aan de renner die als eerste drie passeren op een bepaald km in de finale (bijvoorbeeld vergelijkbaar met de Gouden Kilometer in de Ronde van België, nvdr.)

Die bonificaties hebben geen invloed op het puntenklassement, enkel op het algemene klassement. “Dit kan interessant zijn in bijvoorbeeld een rit naar Mûr-de-Bretagne die we twee keer zullen passeren. Na die eerste passage van de Muur loont het voor aanvallers om door te zetten, want ze kunnen dan nog die bonificaties grijpen.”

Na de rit naar Roubaix vallen deze bonificaties onderweg weg. Uiteraard blijven wel de gewone bonificatieseconden aan de meet van toepassing: 10, 6 en 4 seconden na elke normale rit (behalve de tijdritten dus) voor nummers één, twee en drie in de daguitslag.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

2. Minder renners

Door de UCI-wijziging en de reductie van het aantal renners in grote rondes, van negen naar acht, komen er ook slechts 176 renners aan de start, iets waar Christian Prudhomme al heel lang voor pleitte en nu heeft hij dus zijn zin. “In de eerste plaats is het vooral een goede zaak voor de veiligheid in de koers. Een peloton passeren in de koers dat 22 renners minder telt scheelt een slok op de borrel.”

Prudhomme zag ook met lede ogen de dominantie van Team Sky aan, maar zal een wijziging van negen naar acht renners per team veel uitmaken? “Het is natuurlijk een heel sterk blok”, weet hij, “de voorbije editie viel Geraint Thomas heel snel uit en uiteindelijk maakte dat weinig uit voor Froome zelf. Zijn ploeg is zo sterk in de breedte, met winnaars van monumenten zoals Milaan-Sanremo (Kwiatkowski) en Luik-Bastenaken-Luik (Poels) in de rangen.”

© Photo News

3. Kasseien

Tot slot keren de kasseien ook terug naar de Tour de France. Dat was geleden van in 2015 toen er 13,3 km kasseien waren. Deze keer gaat het om 21,7 km, het meeste ooit in jaren: 15 kasseistroken van de kortste strook van 500 meter tot 2700 meter, de langste strook. Ter vergelijking, de laatste vijf keer dat er kasseistroken aan te pas kwamen in de Tour was dit als volgt: 1989: 8,5 km; 2004: 3,9 km; 2010: 13,2 km; 2014: 13 km en 2015: 13,3 km.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

4. Ploegentijdrit

Finaal keert ook de ploegentijdrit terug na een afwezigheid van drie jaar: 35 km met start en aankomst in Cholet en dus moeten de klassementsrenners best al een beetje op deze discipline oefenen willen ze niet te veel tijd verliezen. Met de slottijdrit tussen Saint-Pée-sur-Nivelle en Espelette staan er nog 31 andere tijdritkilometers op het programma, een totaal van 66 km dus.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Wegwielrennen