Direct naar artikelinhoud
Veiligheid

Heel Vlaanderen draagt gordel, maar niet alle chauffeurs willen luisteren

Airbag exploded at a car accident,Car Crash air bag,Airbag work with illuminatedBeeld thinkstock

Volgens een nieuwe gedragsmeting van verkeersinstituut Vias is het percentage personen dat in de wagen een veiligheidsgordel draagt, nog nooit zo hoog geweest in België. Toch zijn er categorieën van chauffeurs die de gordel veel minder omsnoeren.

Van de personen vooraan in de auto draagt 95,2 procent de gordel.  Achteraan doet 86,3 procent hetzelfde. De gordel heeft echter opvallend minder succes bij de bestuurders van bestelwagens: slechts 85,5 procent van hen is vastgeklikt. Vias institute maakt de cijfers vandaag bekend op de internationale herdenkingsdag voor verkeersslachtoffers.

Tijdens de eerste gedragsmeting van Vias institute in 2003 was het percentage mensen dat vooraan in de wagen de gordel droeg, 56,6 procent. De stijging is dus immens op 15 jaar tijd. Zowel vooraan als achteraan dragen de vrouwen eerder hun gordel dan de mannen. Vooraan draagt 96,2 procent hem, ten opzichte van 94,4 procent bij de mannen. Achteraan is het verschil iets groter: 82,3 procent tegen 79,5 procent voor de mannen.

Snelheid

Hoe hoger de snelheidslimiet, hoe meer de gordel wordt gedragen. Zo draagt 96,2 procent van de inzittenden hem op de autosnelweg, tegenover 92,8 procent in de zones 30. Nochtans bestaat bij een aanrijding aan 20 kilometer per uur al de kans om te sterven als de gordel niet vastgeklikt is. Het percentage passagiers dat de gordel draagt, is veel hoger wanneer de bestuurder vastgeklikt is (95,4 procent) dan wanneer die niet is vastgemaakt (slechts 48,1 procent van de passagiers draagt dan de gordel).

Vias institute hoopt dat de maatregelen om verplicht voor elke positie een gordelverklikker met een geluidssignaal te installeren, binnenkort van kracht worden. Daarnaast moeten extra inspanningen geleverd worden om de gebruikers van bestelwagens te overtuigen dat ook zij altijd hun gordel moeten dragen. "Het is nodig om de bedrijven te sensibiliseren over verkeersveiligheid en hen aan te sporen om een politiek uit te werken om hun werknemers aan te moedigen, hun gordel te dragen", aldus Vias institute. 

De tuimelwagen laat de inzitten ervaren wat de impact van een ongeval is als je geen gordel draagt.Beeld Yannick De Spiegeleir