Direct naar artikelinhoud

Ondanks protesten blijft Rotterdam nog 25 jaar doorvoerhaven steenkool

Ondanks protest van milieuorganisaties blijft Rotterdam nog voor zeker 25 jaar een doorvoerhaven voor steenkolen. Het Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO), dat de afhandeling van steenkolen in Rotterdam verzorgt, houdt tot 2043 de huurrechten in de haven. Het bedrijf maakt gebruik van de eenzijdige mogelijkheid tot verlening van het in juni aflopende contract, zoals jaren geleden was afgesproken met havenbedrijf Rotterdam.

Werkzaamheden bij een steenkoolhaven.Beeld anp

Milieuorganisaties uit Nederland en Duitsland, waar een groot deel van de kolen richting hoogovens en elektriciteitscentrales gaat, roepen al langer op de kolenoverslag in Rotterdam af te bouwen. Een meerderheid van de gemeenteraad stemde vorig jaar ook voor uitfasering, maar zonder een concrete datum te noemen. Vandaag debatteert de gemeente - grootaandeelhouder van de haven - nogmaals over de kwestie, ondanks dat het havenbedrijf zelf gaat over individuele gronduitgiften en contracten.

30 megaton

Het havenbedrijf zegt geen mogelijkheid te zien onder de afspraak met EMO uit te kunnen, en dit ook niet te willen. 'We zijn voor de klimaatafspraken van Parijs, maar het stoppen met kolenoverslag draagt daar niet aan bij', zegt een woordvoerder. 'Dan verhuist het naar havens in omliggende landen.' Alleen over de tarieven van de grondprijzen moeten het havenbedrijf en EMO het nog eens worden.

Jaarlijks wordt in Rotterdam een kleine 30 megaton aan kolen overgeslagen, na ijzererts en schroot het meest verscheepte 'droge massagoed' in de haven. De Rotterdamse haven gaat in zijn prognoses uit van een vermindering van de vraag naar kolen. Het tempo waarin dat gebeurt wordt volgens het bedrijf bepaald door de ontwikkelingen van duurzame energie in Duitsland.

Na ijzererts en schroot is steenkool het meest verscheepte 'droge massagoed' in de haven