Ryanair-baas O’Leary noemt UGent-prof ‘dubieus’
Michael O’Leary stuurt zijn kat naar een Nederlandse parlementaire commissie die volgende week een hoorzitting houdt over de veiligheidsaspecten van de arbeidsomstandigheden in de luchtvaartsector. Ryanair is daarvoor uitgenodigd, maar komt niet, laat grote baas O’Leary weten in een boze brief die in handen is van onze collega’s van AD.nl.
Ook professor Sociaal Recht Yves Jorens (UGent) is uitgenodigd in de commissie. Hij was in 2015 auteur van een studie waarin het nepstatuut wordt aangekaart waarin jonge piloten vaak terechtkomen. Die schijnzelfstandigheid zorgt niet alleen voor een maatschappelijk, maar ook mogelijk een veiligheidsprobleem. O’Leary noemt Jorens in de brief ronduit een “dubieus expert”, “zonder enige kennis van zaken”.
Volgens O‘ Leary is de aankondiging van de hoorzitting doorspekt met beschuldigingen die onjuist zijn of waarvoor geen enkel bewijs bestaat. Zo zou volgens hem personeel van de lowcostmaatschapppij beter betaald krijgen dan de medewerkers van concurrenten. Ook claims over korte rusttijden zijn ‘aantoonbaar onwaar’, aldus de flamboyante Ier.
Volgens de aankondiging van de commissie proberen ‘sommige luchtvaartmaatschappijen’ de loonkosten maximaal te beperken. ‘Het gevolg is dat bij die maatschappijen piloten en cabinepersoneel vaak te maken hebben met niet-Nederlands arbeidsrecht, korte rusttijden kennen en dat bij protesten tegen deze situatie gedreigd wordt hun basis te sluiten.’
Sinds begin deze maand gebruikt Ryanair niet langer Eindhoven Airport. De lagekostenmaatschappij maakte dit op 1 oktober bekend, enkele dagen nadat het personeel van Ryanair Eindhoven Airport het werk had neergelegd. Zij deden toen mee met de stakingsdag die ook Ryanair op Brussels Airport en Charleroi trof.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amazon verdrievoudigt winst: 10,4 miljard dollar op drie maanden tijd
-
PREMIUM14
Koning huldigt hyperambitieus Belgisch miljardenproject in Namibische woestijn in: wat is het precies? En wordt de droom ook werkelijkheid?
Aan grootse woorden en ambities geen gebrek in de woestijn van Namibië, op 8.000 kilometer van Brussel. Met de aankondiging van een investering van net geen 3 miljard euro in een groene waterstoffabriek en de bouw van een gloednieuwe haven van 1.300 hectare, zag Namibië koning Filip graag komen. Welke plannen zijn aangekondigd? Waarom trekken onze bedrijven daarheen? Hoe helpen ze ons en de Namibiërs vooruit? En hebben ze kans op slagen? “Het project is stilaan too big to fail.” -
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
-
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
-
5
Elon Musk zet managers op straat omdat ontslagronde niet snel genoeg vordert
Elon Musk heeft bij Tesla twee belangrijke managers ontslagen omdat hij ontevreden is over het tempo van de eerder aangekondigde grote ontslagronde. -
10
Europa treedt op tegen Facebook en Instagram uit angst voor manipulatie verkiezingen
De Europese Commissie neemt stappen tegen Facebook en Instagram om manipulatie van de verkiezingen te voorkomen. Moederbedrijf Meta voldoet volgens de commissie niet aan de eisen van de nieuwe Europese Digitale Dienstenwet (DSA). -
Jobat
Foto op je cv of niet? En wat moet er zeker nog/niet op staan? “Dit is een vaak voorkomende fout”
-
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
-
Air Belgium krijgt opnieuw extra tijd
De gerechtelijke reorganisatie waarin Air Belgium sinds eind september zit, wordt voor een tweede keer verlengd. Dat maakte de luchtvaartmaatschappij dinsdag bekend. -
Fusie tussen Crelan en Axa Bank leidt "op lange termijn" tot verlies van 150 banen
Als gevolg van de fusie van banken Crelan en Axa Bank wil de directie van de groep het met 150 voltijdse banen minder doen op de hoofdkantoren. Dat meldt ‘De Tijd’ en het nieuws wordt bevestigd door Crelan zelf. De woordvoerster van Crelan benadrukt dat de afbouw “op lange termijn” en via “natuurlijke afvloeiingen” zal gebeuren. -
5
Nieuw videoplatform van Amazon moet alternatief worden voor TikTok
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerSERGE VOERMANTROUW
Alan Janssen
caius lepidus
Jan Verstrepen
Ronny Biesen