Bij ‘shrinkflation’ of krimpflatie verkleinen producenten de hoeveelheid product, maar laten ze hun prijs ongewijzigd.© Shutterstock

Franse supermarkten gaan klanten vanaf juli wijzen op krimpflatie

Supermarkten in Frankrijk zullen vanaf juli klanten erop moeten wijzen dat er sprake is van krimpflatie. Dat  heeft de staatssecretaris voor consumenten Olivia Grégoire vrijdag gezegd.

mtm
Bron: BELGA

Bij ‘shrinkflation’ of krimpflatie verkleinen producenten de hoeveelheid product, maar laten ze hun prijs ongewijzigd. Het is een commerciële strategie van merken om de prijzen op te trekken.

De Franse regering heeft al eerder beloofd de praktijk aan banden te leggen. Een arrest zou er de komende dagen in het staatsblad verschijnen, en vanaf juli verplicht worden. Van zodra er sprake is van krimpflatie, bij voeding of niet-voeding, zal dat twee maanden lang moeten worden geafficheerd.

De praktijk van krimpflatie stak de voorbije twee jaar de kop op. Door de hoge inflatie werd onder meer voeding 20 procent duurder. Bijvoorbeeld Carrefour werd door consumentenorganisaties met de vinger gewezen. Om hun belofte van goedkope groenten aan 0,99 euro te houden, verlaagde de supermarkt bijvoorbeeld de verpakking aardappelen van 1,5 kilogram naar 1 kilogram. Idem voor een verpakking sla, die van drie naar twee kroppen ging.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER