Direct naar artikelinhoud
Brussel-Noord

Brusselse politici wijzen Jan Jambon en Theo Francken aan als bevoegd voor overlast in Brussel-Noord

Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) en Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a).Beeld Photo News

Het steekspel over de overlast in station Brussel-Noord gaat door. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (PS) en Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) halen in een brief uit naar Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) en De Lijn, die de bushalte aan het Noordstation willen verplaatsen. Ze wijzen minister en staatssecretaris Jan Jambon en Theo Francken (beiden N-VA) aan als bevoegden. Volgens Weyts is de Brusselse regering dan weer verantwoordelijk.

In de brief, die persagentschap Belga kon inkijken, stellen Vervoort en Smet duidelijk dat "de situatie in en rond het Noordstation door het falen van de federale regering moeilijk is". Volgens de Brusselse politici is de federale spoorwegpolitie, en dus minister Jan Jambon (N-VA), bevoegd voor de veiligheid in het station.

Daarnaast is ook staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) verantwoordelijk, menen Smet en Vervoort, omdat het vooral om transitmigranten gaat die overlast veroorzaken in het station. "Deze migranten zijn totaal aan hun lot overgelaten door de federale overheid", klinkt het. "Het Brussels Gewest doet reeds meer dan haar deel om op een menselijke manier een beleid te voeren, via enerzijds de begeleiding en de huisvesting die ze aanbiedt aan migranten, en anderzijds via het werk van de politiezones waar nodig." 

Vooraf

De Lijn dreigt ermee vanaf 23 november haar bushaltes weg te halen uit Brussel-Noord als het Brussels Gewest de overlast aan het station niet aanpakt. De Brusselse regering en de Federale regering wijzen elkaar al langer aan als verantwoordelijken.

De beide politici stellen ook vragen bij de werkwijze van Weyts, waarbij hij dreigementen voornamelijk in de pers uitte. “De mensen die het netwerk van De Lijn gebruiken om naar Brussel te komen werken of om Brussel te bezoeken, zijn niet geïnteresseerd in spierballengerol, afleidingsmanoeuvres en schijngevechten. Zij willen ministers die hun verantwoordelijkheden opnemen en samenwerken."

Weyts: Brussels gewest is contractueel bevoegd

Volgens Weyts is het Brussels gewest dan weer contractueel verplicht de halte van De Lijn aan het station veilig en net te houden. Dat zei de minister in het Vlaams Parlement.

Hij wijst op een contractuele overeenkomst tussen De Lijn en het Brussels gewest uit 1995. Daarin zou letterlijk staan dat het Brussels gewest belooft om de publieke zones in het Noordstation toegankelijk te maken voor De Lijn en dat het die zones moet “onderhouden en beheren als een goede huisvader”.

“De algemeen gangbare normen inzake beveiliging, verlichting, verwarming, onderhoud en netheid moeten worden gerespecteerd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest”, staat verder nog in de overeenkomst.

Volgens minister Weyts is die passage voldoende duidelijk. “Wij vragen beleefd en vriendelijk of men zijn verantwoordelijkheid wil nemen“, aldus Weyts. De situatie aan het Noordstation is volgens hem zo “lamentabel” dat de “veiligheid en hygiëne van de reizigers en chauffeurs in het gedrang komt”. 

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).Beeld BELGA

“We gaan niet wachten tot er een slachtoffer valt. We zullen die haltes verplaatsen als die deadline (dus 23 november, red) zonder gevolg is verstreken”, aldus Weyts.

Lees meer over de kwestie-Brussel-Noord

De Lijn dreigde eerder al bushaltes aan het Noordstation te verplaatsen als de overlast niet verdwijnt. 

De N-VA en de Brusselse socialisten hebben elkaar zo weer gevonden in een symbooldossier. Dit keer is dat niet het Maximiliaanpark, maar wel het Noordstation verderop. Is Brussel-Noord echt het nieuwe Maximiliaanpark?