Thalys voegt nieuwe bestemmingen toe: vanaf 2019 rechtstreeks naar Disneyland vanuit Antwerpen
De hogesnelheidstreinoperator Thalys voegt volgend jaar drie bestemmingen toe aan zijn netwerk in Frankrijk. Vanaf april 2019 zal je vanuit Antwerpen en Brussel rechtstreeks met Thalys kunnen sporen naar Disneyland Parijs en de Parijse luchthaven Roissy-Charles de Gaulle; tijdens de zomer komt er een verbinding met de Zuid-Franse stad Bordeaux. Dat heeft Thalys vandaag bekendgemaakt.
Thalys zal vanaf april volgend jaar twee keer per dag heen en terug rijden op de route naar Roissy-Charles de Gaulle en Marne-la-Vallée, het station vlakbij Disneyland Parijs. De treinen vertrekken in Nederland en stoppen op Belgische bodem in Antwerpen en Brussel. De reistijd bedraagt ongeveer anderhalf uur vanuit Brussel en ruim twee uur vanuit Antwerpen. De hst-operator verwacht op termijn 300.000 reizigers op de route.
Vanuit Brussel kan je overigens al langer rechtstreeks naar de twee stations ten oosten van Parijs, maar dan wel met de TGV, de hogesnelheidstrein van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF.
Thalys kondigde verder ook een nieuwe zomerbestemming aan: Bordeaux, in het zuidwesten van Frankrijk. Die voegt zich vanaf juni 2019 bij de al bestaande zomerbestemming, Marseille. In de winter kan je met de Thalys naar de Alpen.
Verbinding Rijsel geschrapt
Thalys maakt ruimte voor de netwerkuitbreiding door de verbinding met het Noord-Franse Rijsel (Lille) te schrappen. Die werd in 2014 opgestart, maar beantwoordde niet aan de verwachtingen. "De bezettingsgraad bedroeg gemiddeld maar 20 à 25 procent, zelfs met lage prijzen", aldus Thalys-CEO Agnès Ogier. Wie naar Lille moet, kan in Brussel-Zuid overstappen op de TGV of Eurostar.
Geen rechtstreekse verbinding luchthaven
Brussels Airport had begin dit jaar gezegd dat er gesprekken liepen met onder meer Thalys voor een rechtstreekse verbinding met de luchthaven, maar van een Thalys naar Brussels Airport is er momenteel geen sprake. "Op dit moment zijn de juiste voorwaarden niet vervuld", aldus Ogier. Ze verwees naar een combinatie van factoren. Zo is er de Diabolo-toeslag voor treinreizen naar de luchthaven, zouden de reistijden naar de andere stations op de route met een kwartier verlengd worden ... De Thalys-CEO sloot niet uit dat het dossier in de toekomst opnieuw geopend wordt, maar wie met de Thalys aankomt in Brussel zal voorlopig nog met een ander vervoersmiddel op de luchthaven moeten geraken.
Nieuw interieur
Vanaf de tweede helft van 2019 wordt ook het interieur van de treinen vernieuwd. Net als tien jaar geleden doet Thalys daarvoor een beroep op de Vlaamse ontwerper Axel Enthoven. Het eerste vernieuwde treinstel zou in de tweede helft van 2019 beginnen rijden. De renovatie levert 7 procent meer zitjes op, net als extra bagageruimte en plaats voor twee fietsen. In de loop van 2022 zullen alle treinstellen onder handen genomen zijn.
Omzet gestegen, ondanks stakingen
CEO Ogier toonde zich ook tevreden over de eerste jaarhelft. Het aantal reizigers zal met bijna 5 procent gestegen zijn en de omzet zal bijna 3 procent hoger liggen dan in dezelfde periode vorig jaar, zo verwacht de CEO. Het eerste kwartaal was nog beter, maar in het tweede kwartaal voelde Thalys de impact van een reeks stakingen bij de Franse spoorwegen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hulpkok Joe (37) van The Jane kan weer spreken, maar is benen kwijt na aanrijding door Nick Bril
-
PREMIUM
“Hare majesteit is een fervente wandelaar”: koningin Mathilde stapt 25 kilometer mee in recordeditie van AG Belgian Coast Walk
De vijfde editie van de AG Belgian Coast Walk mocht zaterdag op zowat 7.700 deelnemers rekenen, die op hun beurt op de zeer directe steun van koningin Mathilde mochten rekenen. Zij koos ervoor om de benen even te strekken over een afstand van 25 kilometer, met start in Westende en aankomst in De Panne. De volledige kustlijn afstappen, goed voor zo’n 80 kilometer, was een zaak voor zowat 1.350 geharde stappers.Blankenberge, De Panne, Oostende, Knokke-Heist, Oostduinkerke, Westende -
Jobat
Wil jij niet werken tot je 67e? Met dit stappenplan krijg je genoeg geld bijeen voor een uiterst vroege pensionering
Ze zijn lang niet in de minderheid, de werknemers die dromen van een vervroegd pensioen. De FIRE-beweging zweert zelfs bij het veel eerder stoppen met werken, via doordacht opgebouwde financiële vrijheid. Jobat.be klopte aan bij Sébastien Aguilar, oprichter van FIRE Belgium. Hij deelt zijn vijfstappenplan voor wie er op zijn 50ste al de professionele brui aan wil geven. -
-
Livios
Moestuinieren voor dummies: wat (niet) te doen voor een smakelijk resultaat
-
Jobat
Van babyboomers tot Gen Z: deze leeftijdsgroepen vind je nu op de werkvloer en zo beïnvloeden ze elkaar
Op het werk zie je tegenwoordig een mix van leeftijdsgroepen zoals nooit tevoren. Om deze diverse menigte gemotiveerd en betrokken te houden, is het belangrijk om te begrijpen wat hen drijft. Want de verwachtingen verschillen sterk per generatie, met potentiële botsingen tot gevolg. In totaal kan je vijf groepen onderscheiden. Jobat.be neemt ze onder de loep. -
Ook voor bestaande zwembaden komt er extra geld
Vlaams minister van Sport Ben Weyts trekt budget uit voor bestaande zwembaden. De uitbaters krijgen in totaal 6 miljoen euro om hun infrastructuur energiezuiniger te maken. -
Disneyland Parijs krijgt fikse boete na dodelijk ongeluk in 'It's a Small World'
-
PREMIUM
Politie houdt vinger aan de pols na zware vechtpartij tussen Roma-clans in Sint-Niklaas: “Aanleiding was liefdeskwestie”
Sint-Niklaas -
PREMIUM89
1 op de 3 bijkomende jobs die De Croo creëerde, zijn banen bij de overheid: “Misschien moeten we een beetje op de rem gaan staan”
Premier Alexander De Croo (Open Vld) pakt graag uit met de tienduizenden jobs die er tijdens zijn regeerperiode zijn bijgekomen. Maar uit cijfers van de Nationale Bank blijkt nu dat één gecreëerde job op de drie een overheidsjob is. Bart Van Craeynest, hoofdeconoom van VOKA, vraagt zich af of de overheid kan blijven groeien? “Onze overheidsuitgaven zijn al bij de hoogste van Europa. De loonkost is daar een belangrijk deel van.” Wat is het ideale scenario dan wel volgens hem? -
PREMIUM59
HLN ONDERZOEK. 13 eigenaars niet te spreken over luxeappartementen in Knokke: "Ik heb 690.000 euro betaald, maar al jaar geen warm water”
Geen of slechte elektriciteit, al een jaar géén warm water, geen badkamerkranen, al een onderaannemer failliet én heel veel geld kwijt. Lake District in Knokke, met 166 appartementen van 450.000 tot 1,3 miljoen euro, moest hét paradepaardje van Paul Gheysens en zijn Ghelamco worden. Maar dat vinden 13 eigenaars absoluut niet. “40.000 euro is in rook opgegaan.” Mailverkeer toont dat Ghelamco facturen niet wou betalen, maar volgens het bouwbedrijf is het zélf het slachtoffer en het trekt naar de rechter: “We hebben ernstige gebreken vastgesteld, maar nemen onze verantwoordelijkheid.”Knokke -
Honderden reizigers moeten overnachten in gestrande Thalys-treinen
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjohan vankeirs
john nauwelaerts