Britse Toblerone krijgt oude vorm terug

© REUTERS

Goed nieuws voor snoepers in Groot-Brittannië: de chocoladerepen van Toblerone krijgen hun oude vorm terug.

Fabrikant Mondelez International paste in 2016 het ontwerp aan om de hogere kosten van ingrediënten te drukken. De ruimte tussen de chocoladepunten werd groter gemaakt, waardoor de reep lichter werd, maar de prijs bleef gelijk.

Veel klanten voelden zich genept en vonden dat de chocoladereep meer op een fietsenrek dan op een bergketen ging lijken (Toblerone dankt zijn karakteristieke driehoekvorm aan de Matterhorn).

De maatregel was ingegeven door de Brexit, zei fabrikant Mondelez. Die zorgde voor een waardevermindering van het Britse pond, waardoor import voor Britse bedrijven duurder is geworden.

Maar het ‘trekken van de tanden’ was dus geen goede langetermijnoplossing, erkende het bedrijf, al zou de verkoop er niet onder hebben geleden. De reep wordt nu weer verzwaard van 150 naar 200 gram. Hij wordt dan wel duurder, waarschuwt het bedrijf.