21 oktober 2017 om 03:00
Luister naar

Lied en traditie

Als tiener in de fase van mijn-ouders-begrijpen-mij-niet kwam ik graag bij mijn grootouders, God hebbe hun ziel. Niet dat die mij nu wél zo goed begrepen, maar ze waren zo prettig onverschillig over de dingen waar m’n ouders zich juist aan stoorden.

Mijn oma zei niet dat ik naar de kapper moest, ze aaide me gewoon over m’n ongeknipte en ongekamde bol. ‘Wat een mooi nieuw shirt heb je aan’, zei ze over het zwarte metalshirt met doodskoppen en bloederige logo’s, waarvan m’n ouders net gezegd hadden dat ik het niet aan mocht trekken voor het bezoekje aan opa en oma.

Afijn, het was uiteindelijk een tamelijk korte en onschuldige fase; mijn ouders bleken al snel ook de kwaadsten niet. Maar er zit iets typisch in. Op zo’n beslissend moment in je leven, moet je je blijkbaar even afzetten tegen de generatie vóór je – dat is geen breuk met de traditie, het is een traditie op zich, of de manier waarop de traditie hortend en stotend en piepend en klagend voortgaat ad infinitum, tot Sint-Juttemis. Je wilt het dan nadrukkelijk anders doen dan je ouders, en kijkt van hen weg; je zoekt naar begrip en bevestiging in twee richtingen.

Ten eerste, naar je leeftijdsgenoten, vrienden, klasgenoten. Ten tweede dus naar de generaties vóór je ouders. Je grootouders, of nog oudere geschiedenissen. Mijn oudere broer bijvoorbeeld ging in dezelfde leeftijdsfase plots onze familiestamboom uitpluizen. (Tot onze niet geringe trots bleek die heel wat ridders en edellieden te bevatten. Ook de roemruchte Gebroeders De Witt, zo onzachtzinnig behandeld door Haags geteisem, blijkt verre familie.)

liedgebruik

Onlangs verscheen een interessant onderzoek over trends in liedgebruik in katholieke kerken, uitgevoerd door Pieter de Wit (dan weer géén familie – ik herinner me althans niet dat ik hem ooit bij mijn oma of in mijn broers stamboom ben tegengekomen). Hieruit blijkt dat de muzikale voorkeur van met name katholieke jongeren sterk uiteenloopt: een deel voelt zich aangesproken door moderne gospel, opwekkingsliederen en andere vormen van protestantse liedcultuur, een ander deel grijpt terug op oudere katholieke tradities: Latijn en gregoriaans. De recentere katholieke liederen van bijvoorbeeld Huub Oosterhuis laat men juist links liggen.

Ik herken dat heel sterk, kan me identificeren met deze generatie. (Als laat-dertiger ben ik misschien ook nog steeds een katholieke jongere; in een steeds ouder wordende geloofsgemeenschap ben je immers lekker lang jong.) Ik heb ook helemaal niets met die halfzachte rijmen van Oosterhuis. Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar een oudere liturgische traditie, naar de mystieke verstilling van het gregoriaans.

dynamiek

Een paar alinea’s terug heb ik nog met veel genoegen twee Latijnse woorden gebruikt. Een groot liefhebber van opwekkingsliederen ben ik dan weer niet, ik krijg er eerlijk gezegd de kriebels van, maar ik ken veel generatiegenoten die er wel van houden, en dat gun ik hen van harte.

Wat ik maar zeggen wil: het is dezelfde dynamiek. Jonge katholieken werpen hun religieuze ankers twee kanten uit. Enerzijds over de schutting van de protestantse leeftijdsgenoten, die meer gewend zijn aan een ervaringsgericht, expliciet belijdend geloof. Anderzijds dieper de eigen katholieke traditie in, naar die rijke sacrale cultuur die alle tijd- en plaatsgebondenheid zo schitterend doet vergeten. Hun ouders, die meenden heel modern en vooruitstrevend te zijn met hun Oosterhuis-verzen, staan erbij en denken er het hunne van.

Ze zullen elkaar weer moeten vinden, de gelovige generaties. Elkaar begrijpen, of op z’n minst verdragen. Dat is traditie; patronen ontdekken in alle breuklijnen. De kinderen hebben hun redenen, verdienen hun eigen hoofdstuk in de geschiedenis. De ouders hadden ook hun redenen, hun hoofdstuk. En ach, ze waren heus de kwaadsten niet.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.

nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.