© Patrick De Roo

Aantal ongevallen met fietsers op gewestwegen stijgt elk jaar: “De Turnhoutsebaan is een probleem”

De voorbije week werd Antwerpen geprofileerd als gevaarlijke stad om te fietsen, na drie dodelijke ongevallen in drie weken tijd. Volksvertegenwoordiger Lorin Parys (N-VA) vroeg daarom de cijfers op van fietsongevallen op gewestwegen.

kristin matthyssen

In Antwerpen zijn de gemeentelijke wegen vaak gevaarlijk. Maar Antwerpen is niet de gevaarlijkste plaats voor zwakke weggebruikers. Uit de mails die uw krant vorige week ontving van lezers, bleek dat het grootste onveiligheidsgevoel bij zwakke weggebruikers zich vooral voordoet op gewestwegen.

Daarom vroeg Lorin Parys bij minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de cijfers op van ongevallen met zwakke weggebruikers op gewestwegen. Ondanks investeringen in betere infrastructuur de voorbije jaren, blijkt het aantal ongevallen te zijn toegenomen. In 2015 raakten 4.108 zwakke weggebruikers gewond op gewestwegen, in 2016 waren dat er 4.151.

Wijnegem

In de regio Antwerpen-Noord voert Wijnegem de lijst aan, met vijf ongevallen met voetgangers en elf met fietsers op gewestwegen in 2016. Omgerekend komt dit neer op 85,9 ongevallen met zwakke weggebruikers op 50.000 inwoners. Ter vergelijking: Antwerpen had in 2016 46,4 ongevallen met zwakke weggebruikers op 50.000 inwoners.

© RR

Ook Malle, met een grote scholengemeenschap, scoort zeer slecht op het vlak van veiligheid voor zwakke weggebruikers op gewestwegen, met 76,2 ongevallen op 50.000 inwoners in 2016.

Brasschaat (48 ongevallen op 50.000 inwoners) en Zandhoven (47,1) zijn aan elkaar gewaagd, en doen het allebei dus nog slechter dan Antwerpen.

Het minste risico om op een gewestweg een ongeval te krijgen als zwakke weggebruiker loopt u in Stabroek (10,9 op 50.000), Zoersel (18,4) en Wuustwezel (19,9).

“Turnhoutsebaan is probleem”

Ivo Wynants (N-VA), burgemeester van de gemeente Wijnegem, staat versteld van de slechte score van zijn gemeente, waar Wijnegem weinig aan kan verhelpen, want op gewestwegen mogen gemeenten niet ingrijpen. “De Turnhoutsebaan is een gewestweg, en daar heb je het probleem van parkeervakken naast het fietspad zodat fietsers tegen een openslaande autodeur kunnen rijden. Dat is niet ideaal. Wij zijn ons er ook sterk van bewust dat het kruispunt Houtlaan-Merksemsebaan heel gevaarlijk is voor zwakke weggebruikers. Daar moet verandering in komen. Er passeren daar veel schoolkinderen die vanuit Wijnegem richting Sint-Michielscollege in Brasschaat rijden. Ook het kruispunt aan de Makro en het Wijnegem Shopping Center is heel druk en de komst van de tram houdt voor zwakke weggebruikers extra risico’s in.”

© kristin matthyssen

Burgemeester Wynants is zelf fervent fietser. “Onze eigen kruispunten op gemeentewegen zoals de Wommelgemsesteenweg-Eikenlaan trachten wij veiliger te maken. Gelukkig was er dit jaar nog geen dodelijk ongeval met een zwakke weggebruiker in onze gemeente.”

Mortsel ‘koploper’

In Antwerpen-Zuid staat Mortsel met voorsprong op kop, met 10 ongevallen met voetgangers en 27 met fietsers op gewestwegen in 2016. Dit komt omgerekend neer op 67 ongevallen met zwakke weggebruikers op 50.000 inwoners op gewestwegen. Ter vergelijking: Antwerpen had in 2016 46,4 ongevallen op 50.000 inwoners met zwakke weggebruikers.

Ook Kontich, met een grote scholengemeenschap, scoort zeer slecht op het vlak van veiligheid voor zwakke weggebruikers op gewestwegen, met 57,5 ongevallen op 50.000 inwoners in 2016.

Edegem (54 ongevallen op 50.000 inwoners), Lier (50,5) en Wommelgem (47,8) zijn bijna aan elkaar gewaagd en doen het allebei dus nog slechter dan Antwerpen.

Schelle (42,6 per 50.000 inwoners) zit ook in de hoge risicozone, gevolgd door Boom (34,2). Verrassend genoeg waren in Aartselaar in 2016 geen ongevallen met voetgangers op gewestwegen en ‘slechts’ vier met fietsers, terwijl ook de Boomsesteenweg in de statistieken opgenomen werd. Aartselaar kwam zo ‘maar’ uit op 14,1 ongevallen per 50.000 inwoners met zwakke weggebruikers in 2016 op een gewestweg.

Het minste risico om op een gewestweg een ongeval te krijgen als zwakke weggebruiker loop je in Rumst (13,2 op 50.000) en Niel (10).

Knelpunten wegwerken

Burgemeester Erik Broeckx (N-VA) van Mortsel kon gisteren niet reageren. Het stadsbestuur van Mortsel reageerde vrijdag wel nog op klachten van inwoners over de fietsveiligheid van gemeentelijke wegen in Mortsel. Hieruit blijkt dat de stad in overleg met de provincie en Vlaamse overheid knelpunten op de fietsostrade en het Stadsplein wil wegwerken en ook vragende partij is bij de gemeente Hove voor een nieuw fietspad langs de Woustraat. Voor de Boechoutselei kocht de stad Mortsel rijbaankussens die nog dit najaar geplaatst kunnen worden om de snelheid van auto’s te verlagen