© rr

Discrete bemiddeling tussen Delphine en Albert mislukte

Delphine Boël voelde zich na een expositie in Antwerpen geboycot. Een artikel in een tijdschrift over haar kunst zou zijn afgevoerd, om koning Albert te behagen. Gisteren raakte ook bekend dat een bemiddelingspoging tussen Delphine en haar vermoedelijke biologische vader in 2013 is mislukt.

Wim Dehandschutter

“Er is een probleem met Mercedes geweest. Volgens Delphine Boël hadden ze beloofd een artikel over haar expositie te publiceren in hun klantenmagazine. Mercedes zou dat hebben geschrapt, omdat het gevoelig lag bij Albert en ze bang waren dat hij geen auto meer bij hen zou kopen.” Dat bracht de advocaat van Albert gisteren naar buiten in Le Soir.

Hofleverancier

Het incident speelde zich af in 2012, nadat Boël haar werk had geëxposeerd in WM Gallery in de Wolstraat in Antwerpen. Dat wordt bevestigd door galeriehouder Patrick Declerck. “Mercedes levert wagens die tijdens onze vernissages de bezoekers vervoeren van de parking naar WM Gallery. Ook voor die expo”, verklaart Declerck. De tentoonstelling droeg de veelzeggende naam Talking to the Deaf, een subtiele verwijzing van Boël naar haar toen al jarenlange verbanning door Albert. “Mercedes beloofde naderhand een artikel aan de expo te wijden. Dat is dus nooit verschenen. De officiële reden ken ik niet. Maar naar mijn gevoel wilden ze als hofleverancier koning Albert, toen nog op de troon, niet voor het hoofd stoten. Ik kan dat begrijpen. Delphine reageerde furieus. Het was de zoveelste keer dat ze zich geboycot voelde.”

Vaker geweigerd

Boël zou daarop naar het koninklijk paleis hebben gebeld om zich te beklagen over de tegenwerking. Mercedes was maar één voorbeeld. Ze zou vaker geweigerd worden op evenementen, haar werk mocht soms niet worden geëxposeerd en artikels over haar werden uit de publiciteit gehaald. Op vraag van Albert heeft zijn advocaat Berenboom contact opgenomen met Mercedes en andere instanties die Boël zouden verhinderen in haar werk.

“We hebben hen laten weten dat het de koning geen enkel plezier doet als Delphine wordt genegeerd”, beweert Berenboom. “Hij zal echt geen auto minder kopen, omdat ze over haar schrijven. We vinden het evenmin kunnen dat de naam van de koning wordt misbruikt als ze geen artikel over haar willen publiceren.”

Een van de belangrijkste redenen waarom Delphine Boël in 2013 naar de rechter is gestapt, was juist haar woede over gemiste invitaties en publiciteit. Vijf jaar lang zag het er hopeloos voor haar uit. Maar vorige week raakte bekend dat het Brusselse hof van beroep Albert alsnog heeft verplicht een DNA-staal af te staan.

Erkenning in brief

Volgens nieuwe informatie van Le Soir heeft Albert in 2013 nochtans een minnelijke oplossing voorgesteld. Hij zou een brief schrijven waarin hij haar bestaan erkende. Die mocht ze pas na zijn dood openen. Boël heeft dat geweigerd, omdat het “te vaag was en geen garantie voor de toekomst gaf”, aldus haar advocaat.

Galeriehouder Declerck had gisteren nog contact met Boël. “Ze is naast een uitstekende kunstenares ook een warme en oprechte vrouw die gebukt gaat onder alle media-aandacht. Eigenlijk wil ze nu vooral met rust worden gelaten.” Lichtpuntje: ze voelt zich vandaag minder geboycot, aldus nog Declerck.

Docu over Alber pas na dood op tv

Eric Goens, bekend van Die Huis, heeft een documentaire over koning Albert gedraaid die pas na zijn dood mag worden uitgezonden. “Alleen onder die voorwaarde wilden bevoorrechte getuigen met mij praten”, zegt Goens. “Delphine Boël zal ter sprake komen, maar het gaat over meer dan dat. De Belgen zullen hem anders leren kennen.”